Vuorovaikutusleikit sosiaalisemotionaalisen kehityksen tukena varhaiskasvatuksessa
Suhonen, Ida (2018)
Suhonen, Ida
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110616737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110616737
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä tavoitteena oli saada tietoa, miten toiminnallisin menetelmin, vuorovaikutusleikkien avulla voidaan tukea lapsen sosiaalisemotionaalista kehitystä, sosiaalisia taitoja ja miten erilaiset vuorovaikutustilanteet aiheuttavat päivittäin arjen pulmia varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta sosiaalisten taitojen oppimisympäristönä, sekä positiivisen pedagogiikan määritelmää ja pienryhmätoimintaa, vuorovaikutusta ja vuorovaikutusleikkejä. Lopuksi arvioitiin toiminnan onnistumista ja omaa ammatillista kasvua.
Yhteistyössä Eurajoen päiväkoti Majakan kanssa toteutettiin vuorovaikutusleikkejä sisältävä toiminnallinen leikkikerho; ”Aurinkokerho”, jonka perustana toimi Katri Kirkkopellon satukirja Piki. Leikkikerho toteutui neljänä peräkkäisenä kertana päiväkodissa. Leikkikerhoon osallistui yhteensä viisi lasta ja pienryhmä oli muodostettu yhteistyössä Eurajoen päiväkodin työntekijöiden kanssa. Osallistuvat lapset olivat iältään 3-6-vuotiaita. Toiminta sisälsi sadun lisäksi vuorovaikutusta tukevia leikkejä. Toimintakertojen teemoina olivat itsetunnon tukeminen, kiusaamisen ehkäisy, erilaisuus ja hyvä kaveri.
Opinnäytetyössä kerättiin tietoa sekä systemaattisesti havainnoimalla osallistuvaa kohderyhmää myös eri lähteitä hyödyntäen, kuten kirjallisuus ja internet. Havainnoinnissa keskityttiin opinnäytetyön toimintaan osallistuviin pienryhmän jäseniin ja myös yhteistyöryhmän lapsiryhmään kokonaisuudessaan. Toiminnan onnistumista arvioitiin opinnäytetyön tekijän itsearviointina liittyen omaan ammatilliseen kasvuun ja ohjaamisen onnistumiseen. Palautetta kerättiin lisäksi palautelomakkeen muodossa, johon päiväkodin työntekijät vastasivat. Kokemukset leikkikerho toiminnasta olivat positiivisia ja johtopäätökset, joita sekä havainnoinnin aikana tehtiin, että myös lähdekirjallisuutta tutkien varmistivat, että aikuisen, tai kasvattajan aito, lämmin läsnäolo ja vuorovaikutus lasten kanssa edistävät lapsen sosiaalisemotionaalisia kokemuksia myönteisesti.
Yhteistyössä Eurajoen päiväkoti Majakan kanssa toteutettiin vuorovaikutusleikkejä sisältävä toiminnallinen leikkikerho; ”Aurinkokerho”, jonka perustana toimi Katri Kirkkopellon satukirja Piki. Leikkikerho toteutui neljänä peräkkäisenä kertana päiväkodissa. Leikkikerhoon osallistui yhteensä viisi lasta ja pienryhmä oli muodostettu yhteistyössä Eurajoen päiväkodin työntekijöiden kanssa. Osallistuvat lapset olivat iältään 3-6-vuotiaita. Toiminta sisälsi sadun lisäksi vuorovaikutusta tukevia leikkejä. Toimintakertojen teemoina olivat itsetunnon tukeminen, kiusaamisen ehkäisy, erilaisuus ja hyvä kaveri.
Opinnäytetyössä kerättiin tietoa sekä systemaattisesti havainnoimalla osallistuvaa kohderyhmää myös eri lähteitä hyödyntäen, kuten kirjallisuus ja internet. Havainnoinnissa keskityttiin opinnäytetyön toimintaan osallistuviin pienryhmän jäseniin ja myös yhteistyöryhmän lapsiryhmään kokonaisuudessaan. Toiminnan onnistumista arvioitiin opinnäytetyön tekijän itsearviointina liittyen omaan ammatilliseen kasvuun ja ohjaamisen onnistumiseen. Palautetta kerättiin lisäksi palautelomakkeen muodossa, johon päiväkodin työntekijät vastasivat. Kokemukset leikkikerho toiminnasta olivat positiivisia ja johtopäätökset, joita sekä havainnoinnin aikana tehtiin, että myös lähdekirjallisuutta tutkien varmistivat, että aikuisen, tai kasvattajan aito, lämmin läsnäolo ja vuorovaikutus lasten kanssa edistävät lapsen sosiaalisemotionaalisia kokemuksia myönteisesti.