Toimitusketjun hallinnan koulutusohjelman kehittäminen
Rautjoki, Marko (2018)
Rautjoki, Marko
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110616736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110616736
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää toimitusketjun hallinnan koulutusohjelma oppilaitokseen uutena tuotteena täydentämään jo olemassa olevaa logistiikan koulu-tustarjontaa. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää toimitusketjun operatiivisiin työnjohto- ja asiantuntijatehtäviin soveltuva koulutus, jonka avulla työelämässä kyetään tehosta-maan toimitusketjun prosesseja. Tutkimuksen tilaaja on Rastor Oy, joka on laatijan työnantaja. Rastor on valtakunnallisesti toimiva ammatillista aikuiskoulutusta toteuttava oppilaitos.
Opinnäytetyössä toteutettiin case- eli tapaustutkimuksena, jossa tutkitaan rajattua kokonaisuutta tai yksittäistä tapahtumaa. Tutkimusmenetelmä valikoitui tutkimustyön lu-onteen perusteella. Tutkimuksen tukena käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Kyselytutkimuksilla toteutetuissa kartoituksissa selvitettiin toimitusketjun hallinnan koulutustarvetta ja miten koulutus soveltuisi työelämän tarpeisiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkittiin, miten toimitusketjun hallinta ja logistiikka eroavat toisistaan. Haasteena oli löytää määritelmien erot, sillä käsitteet olivat lähes identtiset. Eri lähteitä tutkimalla selvitettiin, miten käsitteet poikkesivat toisistaan. Tutkimuksessa sivuttiin myös kysyntä-toimitusketjua ja miten se eroaa toimitusketjun hallinnasta.
Tutkimuksen empiriaosuudessa tutkittiin, millaista toimitusketjun hallinnan koulutusta on tarjolla Suomessa ja vastaako niiden sisältö opinnäytetyössä kehitettävään koulu-tukseen. Opinnäytetyössä tutkittiin eri koulutusasteiden koulutustarjontaa ja verrattiin sitä kohderyhmän työtehtävissään vaadittavaan ammatilliseen osaamiseen. Kohderyhmänä tutkimuksessa ovat toimitusketjussa toimivat esimiehet ja asiantuntijat. Kohderyhmän opiskelutarpeet otettiin huomioon ja opinnäytetyössä tarkasteltiin toisen asteen koulutusta sopivan koulutusohjelman kehittämiseksi. Tutkintokoulutuksen ohella selvitettiin koulutusohjelman kehittämistä vapaarahoitteisena koulutuksena. Koulutusohjelman kehittämiseen vaikutti vuoden 2018 alussa voimaan tullut toisen asteen koulutusuudistus ja meneillään olevat ammatillisten tutkintojen perusteiden uudistustyö, jonka seurauksena useita erikoisammattitutkintoja uudistuu vuonna 2019. Tutkimus-työn tuloksena Rastorissa päätettiin aloittaa toimitusketjun hallinnan koulutus ammatillisena tutkintona, johon opiskelijalla on mahdollisuus osallistua myös vapaarahoitteisesti.
Opinnäytetyössä toteutettiin case- eli tapaustutkimuksena, jossa tutkitaan rajattua kokonaisuutta tai yksittäistä tapahtumaa. Tutkimusmenetelmä valikoitui tutkimustyön lu-onteen perusteella. Tutkimuksen tukena käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Kyselytutkimuksilla toteutetuissa kartoituksissa selvitettiin toimitusketjun hallinnan koulutustarvetta ja miten koulutus soveltuisi työelämän tarpeisiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkittiin, miten toimitusketjun hallinta ja logistiikka eroavat toisistaan. Haasteena oli löytää määritelmien erot, sillä käsitteet olivat lähes identtiset. Eri lähteitä tutkimalla selvitettiin, miten käsitteet poikkesivat toisistaan. Tutkimuksessa sivuttiin myös kysyntä-toimitusketjua ja miten se eroaa toimitusketjun hallinnasta.
Tutkimuksen empiriaosuudessa tutkittiin, millaista toimitusketjun hallinnan koulutusta on tarjolla Suomessa ja vastaako niiden sisältö opinnäytetyössä kehitettävään koulu-tukseen. Opinnäytetyössä tutkittiin eri koulutusasteiden koulutustarjontaa ja verrattiin sitä kohderyhmän työtehtävissään vaadittavaan ammatilliseen osaamiseen. Kohderyhmänä tutkimuksessa ovat toimitusketjussa toimivat esimiehet ja asiantuntijat. Kohderyhmän opiskelutarpeet otettiin huomioon ja opinnäytetyössä tarkasteltiin toisen asteen koulutusta sopivan koulutusohjelman kehittämiseksi. Tutkintokoulutuksen ohella selvitettiin koulutusohjelman kehittämistä vapaarahoitteisena koulutuksena. Koulutusohjelman kehittämiseen vaikutti vuoden 2018 alussa voimaan tullut toisen asteen koulutusuudistus ja meneillään olevat ammatillisten tutkintojen perusteiden uudistustyö, jonka seurauksena useita erikoisammattitutkintoja uudistuu vuonna 2019. Tutkimus-työn tuloksena Rastorissa päätettiin aloittaa toimitusketjun hallinnan koulutus ammatillisena tutkintona, johon opiskelijalla on mahdollisuus osallistua myös vapaarahoitteisesti.