Itä-Savon sairaanhoitopiiri Sosterin julkisuuskuva asiakaskentässä
Henttonen, Eini (2018)
Henttonen, Eini
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110616724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110616724
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksia Itä-Savon sairaanhoitopiiri Sosterin julkisuuskuvan kehittämiseksi. Tutkimusongelmana oli selvittää, millainen on Sosterin julkisuuskuva asiakkaiden näkökulmasta sekä miten julkisuuskuvaa saadaan kehitettyä osana organisaation viestintäkulttuuria. Tutkimuksen toimeksiantaja on Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin julkisuuskuvaa, sen rakentamista ja seuraamista sekä julkishallinnon ulkoista viestintää.
Opinnäytetyö toteutettiin arvioivana tapaustutkimuksena, jossa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää täydentäen sitä kvalitatiivisella menetelmällä. Tutkimuksessa käytettiin asiakkaille suunnattua kyselylomaketta sekä sekundaariaineistona mediaseurantaa. Kvantitatiivisen aineiston analysointi perustui Webropolin tuloksiin ja avoimen kysymyksen osalta sisällönanalyysiin ja teemoitteluun. Kvalitatiivisen aineiston analyysi perustui sisällönanalyysiin ja teemoitteluun.
Tutkimustulokset osoittavat, että Sosterin julkisuuskuva on neutraali-positiivinen. Kehittämisehdotukset liittyivät verkkosivujen kehittämiseen, palveluista ja toiminnasta tiedottamiseen sekä medianäkyvyyden lisäämiseen. Tuloksia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää Sosterin viestinnän päätöksenteossa sekä julkisuuskuvan kehittämistyössä.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin julkisuuskuvaa, sen rakentamista ja seuraamista sekä julkishallinnon ulkoista viestintää.
Opinnäytetyö toteutettiin arvioivana tapaustutkimuksena, jossa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää täydentäen sitä kvalitatiivisella menetelmällä. Tutkimuksessa käytettiin asiakkaille suunnattua kyselylomaketta sekä sekundaariaineistona mediaseurantaa. Kvantitatiivisen aineiston analysointi perustui Webropolin tuloksiin ja avoimen kysymyksen osalta sisällönanalyysiin ja teemoitteluun. Kvalitatiivisen aineiston analyysi perustui sisällönanalyysiin ja teemoitteluun.
Tutkimustulokset osoittavat, että Sosterin julkisuuskuva on neutraali-positiivinen. Kehittämisehdotukset liittyivät verkkosivujen kehittämiseen, palveluista ja toiminnasta tiedottamiseen sekä medianäkyvyyden lisäämiseen. Tuloksia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää Sosterin viestinnän päätöksenteossa sekä julkisuuskuvan kehittämistyössä.