Mediaseurantatyökalun hyödyntäminen myyntityössä
Ekmark-Saarela, Heli-Mari (2018)
Ekmark-Saarela, Heli-Mari
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516690
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mediaseurantatyökalun hyötyjä myyntityössä. Työ toteutettiin käyttämällä yhtä markkinoilla olevaa mediaseurantatyökalua keväällä 2018 sekä haastattelemalla kolmea referenssiyritystä, jotka ovat käyttäneet ja käyttävät edelleen mediaseurantatyökalua päivittäisenä työkalunaan.
Tutkimus toteutettiin benchmarking-menetelmää hyödyntäen selvittämällä, miten referenssiyritykset käyttävät työkalua ja miten sitä mallia voisi hyödyntää toimeksiantajayrityksen toiminnassa. Yrityksiä oli kolme ja ne toimivat erilaisilla sektoreilla. Näiden sovittaminen toimeksiantajayritykseen oli haasteellista johtuen referenssiyritysten erilaisuudesta verrattuna toimeksiantajayritykseen. Yrityksiä haastateltiin lomakehaastattelua apuna käyttäen keväällä 2018.
Mediaseurantatyökalun hyötyjen osoittaminen investointipäätöksen tekemistä varten on haasteellista. Suoranaisia euromääräisiä hyötyjä ei pystytty osoittamaan eikä niitä ollut pohdittu myöskään referenssiyrityksissä. Kuitenkin työssä käytetty mediaseurantatyökalu on kallis investointi, joten käyttöönottopäätöstä varten olisi tärkeää saada myös euromääräisiä hyötyjä osoitettua. Osa hyödyistä onkin sellaisia, joiden tuloksen näkyvät pitkällä aikavälillä ja niiden mittaaminen on haasteellista. Referenssiyritykset olivat kuitenkin kokeneet mediaseurantatyökalun helpottavan päivittäistä arkeaan.
Tutkimus toteutettiin benchmarking-menetelmää hyödyntäen selvittämällä, miten referenssiyritykset käyttävät työkalua ja miten sitä mallia voisi hyödyntää toimeksiantajayrityksen toiminnassa. Yrityksiä oli kolme ja ne toimivat erilaisilla sektoreilla. Näiden sovittaminen toimeksiantajayritykseen oli haasteellista johtuen referenssiyritysten erilaisuudesta verrattuna toimeksiantajayritykseen. Yrityksiä haastateltiin lomakehaastattelua apuna käyttäen keväällä 2018.
Mediaseurantatyökalun hyötyjen osoittaminen investointipäätöksen tekemistä varten on haasteellista. Suoranaisia euromääräisiä hyötyjä ei pystytty osoittamaan eikä niitä ollut pohdittu myöskään referenssiyrityksissä. Kuitenkin työssä käytetty mediaseurantatyökalu on kallis investointi, joten käyttöönottopäätöstä varten olisi tärkeää saada myös euromääräisiä hyötyjä osoitettua. Osa hyödyistä onkin sellaisia, joiden tuloksen näkyvät pitkällä aikavälillä ja niiden mittaaminen on haasteellista. Referenssiyritykset olivat kuitenkin kokeneet mediaseurantatyökalun helpottavan päivittäistä arkeaan.