Esimiesroolin muutos
Luukkonen, Hanne (2018)
Luukkonen, Hanne
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516671
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan esimiehen roolin muutosta. Aihe on ajankohtainen yhteiskunnallisesti, koska työelämän murros asettaa omat vaatimuksensa työnteolle ja johtamiselle. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka esimiesrooli on muuttunut.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä on teemahaastattelut. Haastattelut toteutettiin henkilökohtaisina haastatteluina kevään 2018 aikana. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea esimiestä tai johtajaa, jotka edustivat perinteisiä ja uusia toimialoja. Tutkimuksessa käsitellään nykyjohtamista ja siihen vaikuttaneita johtamisoppeja sekä johtamisen muutostarvetta.
Tutkimuksessa selvisi, että johtaminen painottuu yhä enemmän ihmiskeskeiseksi palvelutehtäväksi ja sitä kautta esimiehen rooli muuttuu johtajana. Uudet sukupolvet ja postmodernit toimialat hylkäävät vanhat johtamiskäsitykset. Uudet toimialat uudistavat johtamista ja omia organisaatiorakenteitaan karsimalla byrokratiaa ja välttämällä hierarkisia rakenteita. Perinteisillä aloilla muutos on hidasta, kun johtamista ja organisaatiorakenteita ohjaavat perinteiset johtamiskäsitykset.
Opinnäytetyössä tutkitaan esimiehen roolin muutosta. Aihe on ajankohtainen yhteiskunnallisesti, koska työelämän murros asettaa omat vaatimuksensa työnteolle ja johtamiselle. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka esimiesrooli on muuttunut.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä on teemahaastattelut. Haastattelut toteutettiin henkilökohtaisina haastatteluina kevään 2018 aikana. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea esimiestä tai johtajaa, jotka edustivat perinteisiä ja uusia toimialoja. Tutkimuksessa käsitellään nykyjohtamista ja siihen vaikuttaneita johtamisoppeja sekä johtamisen muutostarvetta.
Tutkimuksessa selvisi, että johtaminen painottuu yhä enemmän ihmiskeskeiseksi palvelutehtäväksi ja sitä kautta esimiehen rooli muuttuu johtajana. Uudet sukupolvet ja postmodernit toimialat hylkäävät vanhat johtamiskäsitykset. Uudet toimialat uudistavat johtamista ja omia organisaatiorakenteitaan karsimalla byrokratiaa ja välttämällä hierarkisia rakenteita. Perinteisillä aloilla muutos on hidasta, kun johtamista ja organisaatiorakenteita ohjaavat perinteiset johtamiskäsitykset.