Työhyvinvoinnin johtamisen kehittäminen kotihoidon toimintaympäristössä
Hindström, Virve (2018)
Hindström, Virve
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516638
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli kuvata Sastamalan seudun sosiaali- ja terveuspalveluiden (Sotesi) kotihoidon henkilöstön ja kotihoidon ohjaajien työhyvinvointia, työhyvinvoinnin johtamista sekä käsityksiä kotihoidon laadusta. Lisäksi tarkoituksena oli laatia työhyvinvoinnin johtamisen opas Sotesin kotihoidon ohjaajille työhyvinvoinnin johtamisen sekä laadun tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä kotihoidon ohjaajien valmiuksia työhyvinvoinnin johtamisessa sekä työhyvinvoinnin ja laadun kehittämisessä. Kehittämistyö toteutettiin konstruktiivisena monimenetelmätutkimuksena. Tutkimuksessa selvitettiin kotihoidon työntekijöiden ja kotihoidon ohjaajien kokemuksia ja käsityksiä työhyvinvoinnista, sekä sitä edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Tutkimuksessa selvitettiin kotihoidon työntekijöiden ja kotihoidon ohjaajien laatukäsitystä sekä kotihoidon ohjaajien kokemia haasteita työhyvinvoinnin ja laadun johtamisessa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kotihoidon työntekijöille (N=82) kyselytutkimusta sekä kotihoidon ohjaajille (N=5) teemahaastattelua. Kyselyaineisto analysoitiin tilastollisella analyysilla ja teemahaastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Työhyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä selvitettiin lisäksi kirjallisuuskatsauksella.
Kotihoidon työntekijät kokivat työhyvinvointinsa pääasiassa hyväksi. Yli kolmasosa vastaajista koki kotihoidon ohjaajan olevat melko vähän, erittäin vähän tai ei ollenkaan kiinnostuneita henkilöstön työhyvinvoinnista. Esimiehen toivottiin osoittavan kiinnostusta työhyvinvoinnista muun muassa kysymällä työntekijöiden kuulumisia. Työskentelyilmapiiriä parantavaksi tekijäksi nousi esimerkiksi vertaistuki ja esimiehen kannustus. Kotihoidon ohjaajat kokivat omaa työhyvinvointia edistäviksi tekijöiksi muun muassa keskustelun, tuen saamisen ongelmanratkaisuun, osaamisen ja tasapuolisuuden. Nämä samat tekijä kotihoidon ohjaajat kokivat työntekijöiden työhyvinvointia edistäviksi tekijöiksi. Kotihoidon ohjaajat kuvaavat kotihoidon laatua asiakaslähtöisyytenä ja kokonaiskuvan huomioimisena. Laatu muodostuu työn toteuttamisesta, työntekijän ammattitaidosta sekä asiakkaan ja omaisten kohtaamisesta. Kotihoidon työntekijät ymmärsivät laadun kotihoidossa asiakkaan voimavaroista lähteväksi kokonaisvaltaiseksi hoitotyöksi sekä asiakkaiden ja omaisten kokemaksi tyytyväisyydeksi. Kotihoidon ohjaajille laaditun työhyvinvoinnin johtamisen oppaan sisältö muodostui empiirisen aineiston, aiempien tutkimusten ja kirjallisuuden pohjalta esiin nousseista teemoista, joita olivat esimiehen ja työntekijöiden työhyvinvoinnin ylläpitäminen, epäasialliseen käyttäytymiseen puuttuminen, osaamisen ja johtamisen kehittäminen sekä työhyvinvoinnin vaikutus laatuun. Työhyvinvoinnin johtamisen haasteena koettiin muun muassa yksilöllisyyden huomioiminen ja laadun johtamisen haasteena yhdenmukaisen laatukäsityksen puute.
Kotihoidon työntekijät kokivat työhyvinvointinsa pääasiassa hyväksi. Yli kolmasosa vastaajista koki kotihoidon ohjaajan olevat melko vähän, erittäin vähän tai ei ollenkaan kiinnostuneita henkilöstön työhyvinvoinnista. Esimiehen toivottiin osoittavan kiinnostusta työhyvinvoinnista muun muassa kysymällä työntekijöiden kuulumisia. Työskentelyilmapiiriä parantavaksi tekijäksi nousi esimerkiksi vertaistuki ja esimiehen kannustus. Kotihoidon ohjaajat kokivat omaa työhyvinvointia edistäviksi tekijöiksi muun muassa keskustelun, tuen saamisen ongelmanratkaisuun, osaamisen ja tasapuolisuuden. Nämä samat tekijä kotihoidon ohjaajat kokivat työntekijöiden työhyvinvointia edistäviksi tekijöiksi. Kotihoidon ohjaajat kuvaavat kotihoidon laatua asiakaslähtöisyytenä ja kokonaiskuvan huomioimisena. Laatu muodostuu työn toteuttamisesta, työntekijän ammattitaidosta sekä asiakkaan ja omaisten kohtaamisesta. Kotihoidon työntekijät ymmärsivät laadun kotihoidossa asiakkaan voimavaroista lähteväksi kokonaisvaltaiseksi hoitotyöksi sekä asiakkaiden ja omaisten kokemaksi tyytyväisyydeksi. Kotihoidon ohjaajille laaditun työhyvinvoinnin johtamisen oppaan sisältö muodostui empiirisen aineiston, aiempien tutkimusten ja kirjallisuuden pohjalta esiin nousseista teemoista, joita olivat esimiehen ja työntekijöiden työhyvinvoinnin ylläpitäminen, epäasialliseen käyttäytymiseen puuttuminen, osaamisen ja johtamisen kehittäminen sekä työhyvinvoinnin vaikutus laatuun. Työhyvinvoinnin johtamisen haasteena koettiin muun muassa yksilöllisyyden huomioiminen ja laadun johtamisen haasteena yhdenmukaisen laatukäsityksen puute.