Sujuvalle polulle ammatillisessa koulutuksessa : Monialaisen yhteistyön mallintaminen
Hapulahti, Tuula (2018)
Hapulahti, Tuula
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102516258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102516258
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitetään monialaista yhteistyötä oppilaitoksen ja etsivän nuorisotyön välillä. Kehittämisen tavoitteena on luoda monialainen yhteistyömalli, jonka avulla nuoren ammatillisia opintoja ja hänen elämäntilannettaan pystytään tukemaan kokonaisvaltaisesti, ennakoiden ja varmistetusti. Kehittämistyön välillisenä kohderyhmänä ovat Lohjan kaupungin etsivän nuorisotyön asiakkaana olevat nuoret, jotka aloittavat ammatilliset opintonsa Luksiassa, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymässä.
Sujuva polku, monialainen yhteistyömalli on nuorelle vapaaehtoinen toimintamalli, joka rakentuu viiteen tapaamiseen opintojen alussa. Nuori on mallin keskeisin henkilö ja koko prosessin omistaja. Malli ottaa kantaa tapaamisten tavoitteisiin, työnjakoon, toimintamalleihin ja arvoihin. Malliin on kirjattu viisi pedagogista lähtökohtaa, joiden avulla nuorelle pystytään nimeämään realistiset ja oikeat tukitoimet. Lähtökohdat ovat nuoren pääprosessi, monialainen yhteistyö, tiedonkulku ja avoimuus, välittävä ilmapiiri sekä ennakointi.
Kehittämisen menetelmänä on käytetty työyhteisölähtöistä prosessikehittämistä. Työyhteisön muodostavat viisi Lohjan kaupungin etsivää nuorisotyöntekijää sekä kolme Luksian kuraattoria. Kehittämistyötä on tehty arkityön ohessa yhteistyössä toimien ja Sujuvaa polkua toteuttaen. Työryhmä osallistui kehittämiseen neljässä reflektiopisteessä, jotka toteutettiin työkonferenssin menetelmin. Kehittämisprosessin aikana Sujuvalla polulla on kulkenut 11 nuorta. Työryhmän esiin nostamia keskeisiä asioita vahvistettiin teemahaastattelujen avulla, joihin osallistui mukana olleita nuoria ja Luksian opettajia/tutkinnonohjaajia.
Sujuva polku todettiin toimivaksi malliksi, joka jalkautetaan jatkossa kaikkiin Luksian omistajakuntiin etsivän nuorisotyön ja Luksian välisen yhteistyön tueksi. Selkeät, yhdessä sovitut toimintamallit edesauttavat yhteistyön toteutumista ja nuoren sosiaalista vahvistamista niin opinnoissa kuin elämässä yleensä. Malli on muokattavissa myös muihin monialaisiin yhteistyöympäristöihin. Se tarjoaa toimintamallin, jolla monialaista yhteistyötä voidaan tehdä ja edelleen kehittää konkreettisesti, ilman palvelujen pirstaloitumista.
Sujuva polku, monialainen yhteistyömalli on nuorelle vapaaehtoinen toimintamalli, joka rakentuu viiteen tapaamiseen opintojen alussa. Nuori on mallin keskeisin henkilö ja koko prosessin omistaja. Malli ottaa kantaa tapaamisten tavoitteisiin, työnjakoon, toimintamalleihin ja arvoihin. Malliin on kirjattu viisi pedagogista lähtökohtaa, joiden avulla nuorelle pystytään nimeämään realistiset ja oikeat tukitoimet. Lähtökohdat ovat nuoren pääprosessi, monialainen yhteistyö, tiedonkulku ja avoimuus, välittävä ilmapiiri sekä ennakointi.
Kehittämisen menetelmänä on käytetty työyhteisölähtöistä prosessikehittämistä. Työyhteisön muodostavat viisi Lohjan kaupungin etsivää nuorisotyöntekijää sekä kolme Luksian kuraattoria. Kehittämistyötä on tehty arkityön ohessa yhteistyössä toimien ja Sujuvaa polkua toteuttaen. Työryhmä osallistui kehittämiseen neljässä reflektiopisteessä, jotka toteutettiin työkonferenssin menetelmin. Kehittämisprosessin aikana Sujuvalla polulla on kulkenut 11 nuorta. Työryhmän esiin nostamia keskeisiä asioita vahvistettiin teemahaastattelujen avulla, joihin osallistui mukana olleita nuoria ja Luksian opettajia/tutkinnonohjaajia.
Sujuva polku todettiin toimivaksi malliksi, joka jalkautetaan jatkossa kaikkiin Luksian omistajakuntiin etsivän nuorisotyön ja Luksian välisen yhteistyön tueksi. Selkeät, yhdessä sovitut toimintamallit edesauttavat yhteistyön toteutumista ja nuoren sosiaalista vahvistamista niin opinnoissa kuin elämässä yleensä. Malli on muokattavissa myös muihin monialaisiin yhteistyöympäristöihin. Se tarjoaa toimintamallin, jolla monialaista yhteistyötä voidaan tehdä ja edelleen kehittää konkreettisesti, ilman palvelujen pirstaloitumista.