Urheilijana korkeakoulussa
Tuovinen, Ella (2018)
Tuovinen, Ella
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102516236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102516236
Tiivistelmä
Kaksoisuran tukeminen on suomalaisen huippu-urheilun valinta. Urheilu-uran ja korkeakouluopiskelun yhdistämisen tavoitteena on mahdollistaa urheilijalle sellainen toimintaympäristö ja olosuhteet, jotka mahdollistavat urheilijan kehittymisen kansainvälisen tason huippu-urheilijaksi. Korkeakoulujärjestelmän pyrkimyksenä on tarjota urheilijalle päivittäisharjoittelun ja opiskelun joustavan yhdistämisen mahdollistavat palvelut.
Opiskelevan urheilijan täytyy pystyä yhdistämään urheilu-ura ja opiskelu siten, että hän menestyy molemmissa. Kahden uran yhdistäminen vaatii urheilijalta paljon. Huippu-urheilijaksi tähtäävän henkilön tulee olla äärimmäisen motivoitunut ja hänellä täytyy olla vahva tukiverkosto niin urheilussa kuin opiskelussakin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa standardoitu kyselytutkimus, jolla pyrittiin selvittämään, millaisena Kuo-pion alueen urheiluakatemian korkeakoulussa opiskelevat urheilijat kokevat urheilu-uran ja korkeakouluopintojen yhdistämisen, millaista imua korkeakoulussa opiskeleva urheilija kokee opintojensa suorittamiseen ja miten kuor-mittavana urheilija kokee opiskelun urheilu-uran ohella. Pyrkimyksenä oli myös selvittää miten urheilijat haluaisivat kehittää Kuopion alueen urheiluakatemian ja korkeakoulujen toimintaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä laadukas teoria-aineisto urheilijan kaksoisuran rakentamisesta sekä saada lisätietoa, siitä miten huippu-urheilijan urheilu-uran ja opintojen yhdistämistä voitaisiin tulevaisuudessa tukea pa-remmin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää kyselytutkimuksen muodossa. Kysely toteutettiin sähköisessä muodossa strukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin yhteistyö-kumppanina toimivan Kuopion alueen urheiluakatemian korkeakouluopiskelijoille ja 17 urheilijaa vastasi siihen. Heistä 5 oli kansainvälisen tason urheilijoita ja 12 urheili SM-tasolla.
Tutkimuksessa ilmeni, että urheilijat kokevat opintojensa edistyvän pääsääntöisesti hyvin. Kahden uran yhdistämi-sen ongelmakohdaksi tutkimuksessa nousivat korkeakoulujen vähäinen tuki ja tieto kaksoisuraan liittyen. Korkea koulujen tietoisuutta kahden uran yhdistämisestä tulisikin aktiivisesti parantaa. Urheilijat antoivatkin tutkimuksessa suoria kehitysehdotuksia sekä korkeakoulujen että urheiluakatemian toimintaan liittyen.
Opiskelevan urheilijan täytyy pystyä yhdistämään urheilu-ura ja opiskelu siten, että hän menestyy molemmissa. Kahden uran yhdistäminen vaatii urheilijalta paljon. Huippu-urheilijaksi tähtäävän henkilön tulee olla äärimmäisen motivoitunut ja hänellä täytyy olla vahva tukiverkosto niin urheilussa kuin opiskelussakin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa standardoitu kyselytutkimus, jolla pyrittiin selvittämään, millaisena Kuo-pion alueen urheiluakatemian korkeakoulussa opiskelevat urheilijat kokevat urheilu-uran ja korkeakouluopintojen yhdistämisen, millaista imua korkeakoulussa opiskeleva urheilija kokee opintojensa suorittamiseen ja miten kuor-mittavana urheilija kokee opiskelun urheilu-uran ohella. Pyrkimyksenä oli myös selvittää miten urheilijat haluaisivat kehittää Kuopion alueen urheiluakatemian ja korkeakoulujen toimintaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä laadukas teoria-aineisto urheilijan kaksoisuran rakentamisesta sekä saada lisätietoa, siitä miten huippu-urheilijan urheilu-uran ja opintojen yhdistämistä voitaisiin tulevaisuudessa tukea pa-remmin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää kyselytutkimuksen muodossa. Kysely toteutettiin sähköisessä muodossa strukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin yhteistyö-kumppanina toimivan Kuopion alueen urheiluakatemian korkeakouluopiskelijoille ja 17 urheilijaa vastasi siihen. Heistä 5 oli kansainvälisen tason urheilijoita ja 12 urheili SM-tasolla.
Tutkimuksessa ilmeni, että urheilijat kokevat opintojensa edistyvän pääsääntöisesti hyvin. Kahden uran yhdistämi-sen ongelmakohdaksi tutkimuksessa nousivat korkeakoulujen vähäinen tuki ja tieto kaksoisuraan liittyen. Korkea koulujen tietoisuutta kahden uran yhdistämisestä tulisikin aktiivisesti parantaa. Urheilijat antoivatkin tutkimuksessa suoria kehitysehdotuksia sekä korkeakoulujen että urheiluakatemian toimintaan liittyen.