"Hautaan kaikki kaatuu kerran" : Surumusiikin merkitys siunaustilaisuudessa
Keskisipilä, Teresa; Saarenpää, Sanna (2018)
Keskisipilä, Teresa
Saarenpää, Sanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102416228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102416228
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on surumusiikin merkitys Suomen evankelis-luterilaisen kirkon siunaustilaisuuksissa. Aihetta tutkitaan niin omaisten kuin kanttorinkin näkökulmasta. Ajatus työn aiheesta lähti liikkeelle kanttorin työstä saaduista kokemuksista, jotka ovat paljastaneet ihmisten suppean surumusiikin tuntemuksen.
Opinnäytetyöstä haluttiin saada konkreettista hyötyä itselle ja lisätä ihmisten tietoisuutta surumusiikin erilaisista mahdollisuuksista. Sen vuoksi opinnäytetyön yhdeksi osa-alueeksi järjestettiin surumusiikkikonsertti. Tilaisuutta varten opetelluista teoksista opinnäytetyön tekijät saivat itselleen arvokasta pääomaa tulevaa työelämää varten. Konsertin yhteydessä kuulijoille järjestettiin kysely surumusiikin merkityksestä siunaustilaisuudessa. Surumusiikkikonsertteja voisi järjestää jatkossakin, sillä se sai lämpimän vastaanoton. Myös aiheeseen liittyvien soittolistojen luominen internetissä (esimerkiksi YouTube) voisi osaltaan lisätä ihmisten tietoisuutta surumusiikista.
Aihe on rajattu esitettyyn musiikkiin, joten hautajaisvirsiä käsitellään opinnäytetyössä vain ohimennen. Työ käsittelee myös surumusiikin valinnasta koituvia ristiriitatilanteita, jotka johtuvat osittain kevyen musiikin suosion kasvamisesta. Klassiselle musiikille ei nyky-yhteiskunnasta tunnu löytyvän tilaa, joten on vaikeaa tietää, millaista tulevaisuuden surumusiikki tulee olemaan.
Opinnäytetyössä on käytetty aineistona Suomen evankelis-luterilaisen kirkon hautajaisiin liittyvää kirjallisuutta sekä konsertin kuulijoille annettua kyselyä. Tehdyn kyselyn pohjalta voidaan vetää ainakin yksi johtopäätös: surumusiikilla on merkitystä, sillä se koetaan tärkeäksi osaksi surutyötä. Vastaajilta kysyttiin myös ajatuksia cd-levystä kanttorin korvaajana, mutta merkittäväksi osaksi surumusiikkia koettiin inhimillinen ihminen sen takana.
Opinnäytetyöstä haluttiin saada konkreettista hyötyä itselle ja lisätä ihmisten tietoisuutta surumusiikin erilaisista mahdollisuuksista. Sen vuoksi opinnäytetyön yhdeksi osa-alueeksi järjestettiin surumusiikkikonsertti. Tilaisuutta varten opetelluista teoksista opinnäytetyön tekijät saivat itselleen arvokasta pääomaa tulevaa työelämää varten. Konsertin yhteydessä kuulijoille järjestettiin kysely surumusiikin merkityksestä siunaustilaisuudessa. Surumusiikkikonsertteja voisi järjestää jatkossakin, sillä se sai lämpimän vastaanoton. Myös aiheeseen liittyvien soittolistojen luominen internetissä (esimerkiksi YouTube) voisi osaltaan lisätä ihmisten tietoisuutta surumusiikista.
Aihe on rajattu esitettyyn musiikkiin, joten hautajaisvirsiä käsitellään opinnäytetyössä vain ohimennen. Työ käsittelee myös surumusiikin valinnasta koituvia ristiriitatilanteita, jotka johtuvat osittain kevyen musiikin suosion kasvamisesta. Klassiselle musiikille ei nyky-yhteiskunnasta tunnu löytyvän tilaa, joten on vaikeaa tietää, millaista tulevaisuuden surumusiikki tulee olemaan.
Opinnäytetyössä on käytetty aineistona Suomen evankelis-luterilaisen kirkon hautajaisiin liittyvää kirjallisuutta sekä konsertin kuulijoille annettua kyselyä. Tehdyn kyselyn pohjalta voidaan vetää ainakin yksi johtopäätös: surumusiikilla on merkitystä, sillä se koetaan tärkeäksi osaksi surutyötä. Vastaajilta kysyttiin myös ajatuksia cd-levystä kanttorin korvaajana, mutta merkittäväksi osaksi surumusiikkia koettiin inhimillinen ihminen sen takana.