Kanta-Hämeen ensihoitopalvelun asiakastyytyväisyyskysely
Giray, Serkan; Rajala, Joonas; Tarkki, Eetu (2018)
Giray, Serkan
Rajala, Joonas
Tarkki, Eetu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102416224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102416224
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen ensihoitopalvelun asiakastyytyväisyyttä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada Kanta-Hämeen ensihoitopalvelun toiminnasta tietoa, jonka avulla palvelua voidaan edelleen kehittää Kanta-Hämeen alueella.
Opinnäytetyö pohjautuu kolmeen aikaisemmin Kanta-Hämeen alueella tehtyyn asiakastyytyväisyyskyselyyn. Kolmessa aikaisemmassa kyselyssä on käytetty samaa kyselypohjaa, mutta tässä kyselyssä kysymyspohjaa muutettiin. Edellisissä kyselyissä vastaukset arvioitiin asteikolla 1-5, mutta tässä opinnäytetyössä vastausasteikko on 1-4. Vastausvaihtoehto 3 jätettiin pois. Tästä johtuen opinnäytetyö ei ole täysin vertailukelpoinen aikaisemmin tehtyihin asiakastyytyväisyyskyselyihin.
Tutkimuskysymykset jaettiin viiteen eri teemaan: ensihoitajien yleinen olemus, ensihoitajien ammattitaito, hoitotapahtuman yksilöllisyys ja ainutkertaisuus, ambulanssin sisätilat ja kuljetustapa jatkohoitopaikkaan kuljetetuille asiakkaille, kohteessa hoidettujen asiakkaiden saamat ohjeet ja perustelut olla kuljettamatta asiakasta jatkohoitopaikkaan. Viimeisenä kohtana kyselylomakkeessa oli vapaan sanan osio, jossa kyselyyn vastanneet saivat antaa sanallista palautetta kokemastaan ensihoitotapahtumasta. Kyselylomake lähetettiin toukokuussa 2017 yhteensä 300:lle rajaukseen sopivalle Kanta-Hämeen ensihoitopalvelun asiakkaalle, joista 250 oli jatkohoitopaikkaan kuljetettua asiakasta ja 50 kohteessa hoidettua. Kyselylomakkeita palautui yhteensä 84 kappaletta, jolloin vastausprosentiksi muodostui 28 %. Palautuneet kyselylomakkeet analysoitiin SPSS-ohjelmalla, josta saimme selville vastauksien keskiarvot ja prosentit.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksista ilmeni, että Kanta-Hämeen ensihoitopalvelun asiakkaat olivat kaikkein tyytyväisimpiä ensihoitajien ammattitaitoon sekä kuljetettujen asiakkaiden kuljetustapahtumaan ja jatkohoitopaikkaan. Kaikista vähiten tyytyväisiä oltiin kohteessa hoidettujen asiakkaiden saamiin kirjallisiin ohjeisiin ja niin sanotusti turvallisin mielin kotiin jäämiseen. Kehittämisajatuksina Kanta-Hämeen ensihoitopalvelulle voisikin olla huomion kiinnittäminen jatkossa parempiin kirjallisiin ohjeisiin ja omaisten huomiointiin.
Opinnäytetyö pohjautuu kolmeen aikaisemmin Kanta-Hämeen alueella tehtyyn asiakastyytyväisyyskyselyyn. Kolmessa aikaisemmassa kyselyssä on käytetty samaa kyselypohjaa, mutta tässä kyselyssä kysymyspohjaa muutettiin. Edellisissä kyselyissä vastaukset arvioitiin asteikolla 1-5, mutta tässä opinnäytetyössä vastausasteikko on 1-4. Vastausvaihtoehto 3 jätettiin pois. Tästä johtuen opinnäytetyö ei ole täysin vertailukelpoinen aikaisemmin tehtyihin asiakastyytyväisyyskyselyihin.
Tutkimuskysymykset jaettiin viiteen eri teemaan: ensihoitajien yleinen olemus, ensihoitajien ammattitaito, hoitotapahtuman yksilöllisyys ja ainutkertaisuus, ambulanssin sisätilat ja kuljetustapa jatkohoitopaikkaan kuljetetuille asiakkaille, kohteessa hoidettujen asiakkaiden saamat ohjeet ja perustelut olla kuljettamatta asiakasta jatkohoitopaikkaan. Viimeisenä kohtana kyselylomakkeessa oli vapaan sanan osio, jossa kyselyyn vastanneet saivat antaa sanallista palautetta kokemastaan ensihoitotapahtumasta. Kyselylomake lähetettiin toukokuussa 2017 yhteensä 300:lle rajaukseen sopivalle Kanta-Hämeen ensihoitopalvelun asiakkaalle, joista 250 oli jatkohoitopaikkaan kuljetettua asiakasta ja 50 kohteessa hoidettua. Kyselylomakkeita palautui yhteensä 84 kappaletta, jolloin vastausprosentiksi muodostui 28 %. Palautuneet kyselylomakkeet analysoitiin SPSS-ohjelmalla, josta saimme selville vastauksien keskiarvot ja prosentit.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksista ilmeni, että Kanta-Hämeen ensihoitopalvelun asiakkaat olivat kaikkein tyytyväisimpiä ensihoitajien ammattitaitoon sekä kuljetettujen asiakkaiden kuljetustapahtumaan ja jatkohoitopaikkaan. Kaikista vähiten tyytyväisiä oltiin kohteessa hoidettujen asiakkaiden saamiin kirjallisiin ohjeisiin ja niin sanotusti turvallisin mielin kotiin jäämiseen. Kehittämisajatuksina Kanta-Hämeen ensihoitopalvelulle voisikin olla huomion kiinnittäminen jatkossa parempiin kirjallisiin ohjeisiin ja omaisten huomiointiin.