Ympäristökasvatus Meirän vasun osana
Jokela, Miina (2018)
Jokela, Miina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102316192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102316192
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia teoreettisen viitekehyksen kautta, mitä ympäristökasvatuksen käsite tarkoittaa varhaiskasvatuksen näkökulmasta ja mitä ympäristökasvatus pitää sisällään käytännössä. Lisäksi työ tuottaa Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatukselle tietoa siitä, miten ympäristökasvatus näkyy alueen varhaiskasvatussuunnitelma Meirän vasussa.
Opinnäytetyön teoriassa ympäristökasvatuksen käsitettä avataan kuvaamalla ympäristökasvatuksen tausta ja tavoitteet. Lisäksi teoriassa esitellään muutamia varhaiskasvatuksen tapoja toteuttaa ympäristökasvatusta. Opinnäytetyön teorialuvuissa esitellään myös varhaiskasvatusta ohjaava asiakirja Valtakunnalliset varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016.
Menetelmänä tämän tutkimuksen toteuttamisessa käytetään sisällönanalyysiä, joka sopii erityisen hyvin tällaisen kirjallista-aineistoa hyödyntävän tutkimuksen toteuttamiseen. Tutkimusoisossa työ keskittyy esittelemään ne Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma Meirän vasun osiot, joissa käsitellään ympäristökasvatuksen opettamista Seinäjoen alueella. Tutkimuksen tulokset esitellään valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteista 2016 nousseen jaot-telun mukaan ympäristössä oppimiseen, ympäristöstä oppimiseen sekä ympäristön puolesta toimimiseen. Materiaalina tutkimuksessa hyödynnetään Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma Meirän vasun lisäksi varhaiskasvatussuunnitelman laatineen työryhmän jäsenten ryhmähaastattelua.
Tutkimuksen tuottamien tulosten mukaan Meirän vasussa on tullut huomioitua kaikki valtakunnallisiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin 2016 kirjatut ympäristökasvatuksen ulottuvuudet. Lisäksi Meirän vasu täyttää varhaiskasvatuksessa toteutettavalle ympäristökasvatukselle asetetut tavoitteet, joiden mukaan lasten luontosuhdetta tulee vahvistaa sekä ympäristössä vastuullisesti ja kestävän kehityksen mukaan toimimista opettaa.
Opinnäytetyön teoriassa ympäristökasvatuksen käsitettä avataan kuvaamalla ympäristökasvatuksen tausta ja tavoitteet. Lisäksi teoriassa esitellään muutamia varhaiskasvatuksen tapoja toteuttaa ympäristökasvatusta. Opinnäytetyön teorialuvuissa esitellään myös varhaiskasvatusta ohjaava asiakirja Valtakunnalliset varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016.
Menetelmänä tämän tutkimuksen toteuttamisessa käytetään sisällönanalyysiä, joka sopii erityisen hyvin tällaisen kirjallista-aineistoa hyödyntävän tutkimuksen toteuttamiseen. Tutkimusoisossa työ keskittyy esittelemään ne Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma Meirän vasun osiot, joissa käsitellään ympäristökasvatuksen opettamista Seinäjoen alueella. Tutkimuksen tulokset esitellään valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteista 2016 nousseen jaot-telun mukaan ympäristössä oppimiseen, ympäristöstä oppimiseen sekä ympäristön puolesta toimimiseen. Materiaalina tutkimuksessa hyödynnetään Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma Meirän vasun lisäksi varhaiskasvatussuunnitelman laatineen työryhmän jäsenten ryhmähaastattelua.
Tutkimuksen tuottamien tulosten mukaan Meirän vasussa on tullut huomioitua kaikki valtakunnallisiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin 2016 kirjatut ympäristökasvatuksen ulottuvuudet. Lisäksi Meirän vasu täyttää varhaiskasvatuksessa toteutettavalle ympäristökasvatukselle asetetut tavoitteet, joiden mukaan lasten luontosuhdetta tulee vahvistaa sekä ympäristössä vastuullisesti ja kestävän kehityksen mukaan toimimista opettaa.