Ohjainlaitteiden integrointi virtuaalitodellisuusympäristöön
Tolonen, Petri (2018)
Tolonen, Petri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102216165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102216165
Tiivistelmä
Clever Simulation Entertainment toimi työn tilaajana. Tavoitteena oli saada rakennettua simulaattorikäyttöön virtuaalitodellisuudessa toimiva ohjain, jonka toteutuksesta voi mahdollisesti ottaa oppia tuleviin laiteprojekteihin.
Opinnäytetyö on toteutettu KAMK Clever SE -pelinkehityslaboratoriossa. Projektin pohjana toimii Doosan VR -opetusympäristö, joka tehtiin syksyllä 2017 työharjoittelun aikana Unreal pelimoottorilla. Doosan VR -simulaatioon on valmistettu virtuaalitodellisuudessa toimiva työstökoneen peliohjain, jonka rakentamista on dokumentoitu tähän opinnäytetyöhön.
Ohjain on rakennettu valmiista MPG-ohjaimesta, joka on liitetty Arduino-mikrokontrollerin ja Vive Tracker-laitteen kautta tietokoneeseen. Virtuaalilasit päässä pelattavassa simulaatiossa näkyy ohjaimen digitaalinen näköisversio samassa kohtaa kuin missä se sijaitsee oikeasti. Tällä tavalla pelaajan ei tarvitse nähdä ohjainlaitteita lasien alta.
Tuloksena on prototyyppi, jolla voi demonstroida seuratun laiteohjaimen mahdollisuuksia virtuaa-litodellisuusympäristössä. Vastaavalla tavalla voi toteuttaa myös monimutkaisempia ohjaimia, kuten vaikkapa jonkin ajoneuvon ohjaamon simulaattorikäyttöön.
Opinnäytetyö on toteutettu KAMK Clever SE -pelinkehityslaboratoriossa. Projektin pohjana toimii Doosan VR -opetusympäristö, joka tehtiin syksyllä 2017 työharjoittelun aikana Unreal pelimoottorilla. Doosan VR -simulaatioon on valmistettu virtuaalitodellisuudessa toimiva työstökoneen peliohjain, jonka rakentamista on dokumentoitu tähän opinnäytetyöhön.
Ohjain on rakennettu valmiista MPG-ohjaimesta, joka on liitetty Arduino-mikrokontrollerin ja Vive Tracker-laitteen kautta tietokoneeseen. Virtuaalilasit päässä pelattavassa simulaatiossa näkyy ohjaimen digitaalinen näköisversio samassa kohtaa kuin missä se sijaitsee oikeasti. Tällä tavalla pelaajan ei tarvitse nähdä ohjainlaitteita lasien alta.
Tuloksena on prototyyppi, jolla voi demonstroida seuratun laiteohjaimen mahdollisuuksia virtuaa-litodellisuusympäristössä. Vastaavalla tavalla voi toteuttaa myös monimutkaisempia ohjaimia, kuten vaikkapa jonkin ajoneuvon ohjaamon simulaattorikäyttöön.