Facebook-käyttäjien suhtautuminen tietojen keruuseen markkinointitarkoituksessa
Juura, Johanna (2018)
Juura, Johanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101816096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101816096
Tiivistelmä
Keväällä 2018 Facebook jäi kiinni tietojen vuotamisesta kolmansille osapuolille, mikä aiheutti valtavan mediankohun ja kasvatti ihmisten kiinnostusta omista tietosuoja-asioistaan. Kevään aikana astui voimaan myös EU:n uusi GDPR-asetus, joka käsittelee tietosuoja-asetuksia ja aiheutti paljon päänvaivaa yrityksille. Facebookin ja GDPR:n ansiosta tietojenkeruu ja tietosuoja-asiat ovat olleet kaikkien huulilla ja uutiset ovat olleet täynnä neuvoja, kuinka itseään voi sosiaalisessa mediassa suojata.
Työn tavoitteena oli kartoittaa suomalaisten Facebook-käyttäjien suhtautumista asiakasdatan keruuseen ja sen hyödyntämiseen kohdennetussa markkinoinnissa sekä onko GDPR:n voimaanastumisella että Facebookia koetelleilla kohuilla ollut vaikutusta käyttäjien suhtautumiseen tietosuoja-asioita kohtaan. Työ tehtiin kesän 2018 aikana ja sen tietoperusta pohjautuu ajankohtaisiin artikkeleihin aiheesta. Tietoperusta käsittelee markkinoinnin murrosta sosiaalisen median aikakaudella. Yrityksille on koko ajan tärkeämpää tietää, keitä heidän kohderyhmäänsä kuuluu ja mitä kohderyhmä haluaa. Facebook on ollut tämän muutoksen keskiössä ja saanut paljon kritiikkiä kyseenalaisista menetelmistään kerätä asiakkaistaan tietoa. Työn tutkimusmenetelmänä oli kysely, jossa hyödynnettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia kysymyksiä.
Tutkimustulokset osoittavat, että suurin osa Facebook-käyttäjistä ei kohuista huolimatta lue yritysten käyttöehtoja tai tietosuoja-asetuksia, sillä ne ovat aivan liian aikaa vieviä juridisia tekstejä, jotka tulee kuitenkin hyväksyä, jos palvelua haluaa käyttää. Osa vastaajista koki kohdennetun markkinoinnin positiivisena ja vaikka osa vastasikin, ettei hyväksy kohdennettua markkinointia, oli harvempi sille yrittänyt tehdä mitään. Monista vastauksista huokui kiinnostuksen puute, laiskuus ja luottamus siihen, etteivät yritykset yritä huijata heitä. Maksullinen Facebook ilman mainoksia ei myöskään saanut vahvaa kannatusta.
Työn tavoitteena oli kartoittaa suomalaisten Facebook-käyttäjien suhtautumista asiakasdatan keruuseen ja sen hyödyntämiseen kohdennetussa markkinoinnissa sekä onko GDPR:n voimaanastumisella että Facebookia koetelleilla kohuilla ollut vaikutusta käyttäjien suhtautumiseen tietosuoja-asioita kohtaan. Työ tehtiin kesän 2018 aikana ja sen tietoperusta pohjautuu ajankohtaisiin artikkeleihin aiheesta. Tietoperusta käsittelee markkinoinnin murrosta sosiaalisen median aikakaudella. Yrityksille on koko ajan tärkeämpää tietää, keitä heidän kohderyhmäänsä kuuluu ja mitä kohderyhmä haluaa. Facebook on ollut tämän muutoksen keskiössä ja saanut paljon kritiikkiä kyseenalaisista menetelmistään kerätä asiakkaistaan tietoa. Työn tutkimusmenetelmänä oli kysely, jossa hyödynnettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia kysymyksiä.
Tutkimustulokset osoittavat, että suurin osa Facebook-käyttäjistä ei kohuista huolimatta lue yritysten käyttöehtoja tai tietosuoja-asetuksia, sillä ne ovat aivan liian aikaa vieviä juridisia tekstejä, jotka tulee kuitenkin hyväksyä, jos palvelua haluaa käyttää. Osa vastaajista koki kohdennetun markkinoinnin positiivisena ja vaikka osa vastasikin, ettei hyväksy kohdennettua markkinointia, oli harvempi sille yrittänyt tehdä mitään. Monista vastauksista huokui kiinnostuksen puute, laiskuus ja luottamus siihen, etteivät yritykset yritä huijata heitä. Maksullinen Facebook ilman mainoksia ei myöskään saanut vahvaa kannatusta.