TAPAUSTUTKIMUS RUORI – OHJAUKSEN JA TUEN TARPEEN ARVIOINTITYÖKALUSTA AMMATILLISESSA ERITYISOPPILAITOKSESSA
Hjelt, Nina (2018)
Hjelt, Nina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101415983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101415983
Tiivistelmä
Ammatillista kuntoutusta on järjestetty ammatillisissa erityisoppilaitoksissa jo pitkään. Ammatillinen kuntoutus on prosessi, jonka tavoitteena on ylittää ne esteet, joita yksilöllä on työhön pääsemisessä, työssä jatkamisessa tai työhön palaamisessa.
Ammatillinen kuntoutus, kuten kuntoutus yleensäkin, alkaa usein yksilön toimintakyvyn määrittelyllä. Toimintakykyä voidaan määrittää asiantuntijalähtöisesti, mutta yhtä tärkeä on myös asiakkaan itsearvio omasta toimintakyvystään. Ammatillisten erityisoppilaitosten verkosto on kehittänyt toimintakyvyn kartoittamiseen ICF-pohjaisen Ruori – ohjauksen ja tuen tarpeen arviointityökalun.
Tässä opinnäytetyössä on tavoitteena tuoda esiin kuntoutuksen näkökulmaa ammatillisessa erityisoppilaitoksessa. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen tapaustutkimus, joka on toteutettu yhteistyössä Ammattiopisto Luovin kanssa. Opinnäytteen tavoitteena on ollut saada kokemuksia Ruorin käytöstä ammatillisessa erityisoppilaitoksessa. Opinnäytetyössä Ruoria kokeiltiin opiskelijan jatkosuunnitteluvaiheessa.
Opinnäytetyö alkoi tapaustutkimukseen valikoitujen opiskelijoiden Ruori-perehdytyksellä ja jatkui varsinaiseen Ruori-kyselyyn ja sen jälkeen pidettyyn opiskelijan haastatteluun, jossa Ruorin tuloksia käytettiin pohjana opiskelijan jatkon suunnittelussa. Opiskelijoilta kerätyn aineiston pohjalta käytiin asiantuntijaryhmän haastattelut Ruorin käyttökelpoisuudesta ammatillisessa erityisoppilaitoksessa.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan sanoa, että kokemukset Ruorista olivat positiivisia. Tapaustutkimukseen osallistuneet opiskelijat kokivat Ruori-kyselyyn vastaamisen selkeäksi ja melko helpoksi. Tulokseksi saatiin myös, että Ruori on käyttökelpoinen työkalu erityisesti opiskelijan itsetuntemuksen ja osallisuuden lisääjänä ammatillisessa erityisoppilaitoksessa. Jatkon suunnittelussa Ruorin katsottiin toimivan keskustelunavaajana ja tukevan opiskelijaa siirtymävaiheessa.
Ammatillinen kuntoutus, kuten kuntoutus yleensäkin, alkaa usein yksilön toimintakyvyn määrittelyllä. Toimintakykyä voidaan määrittää asiantuntijalähtöisesti, mutta yhtä tärkeä on myös asiakkaan itsearvio omasta toimintakyvystään. Ammatillisten erityisoppilaitosten verkosto on kehittänyt toimintakyvyn kartoittamiseen ICF-pohjaisen Ruori – ohjauksen ja tuen tarpeen arviointityökalun.
Tässä opinnäytetyössä on tavoitteena tuoda esiin kuntoutuksen näkökulmaa ammatillisessa erityisoppilaitoksessa. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen tapaustutkimus, joka on toteutettu yhteistyössä Ammattiopisto Luovin kanssa. Opinnäytteen tavoitteena on ollut saada kokemuksia Ruorin käytöstä ammatillisessa erityisoppilaitoksessa. Opinnäytetyössä Ruoria kokeiltiin opiskelijan jatkosuunnitteluvaiheessa.
Opinnäytetyö alkoi tapaustutkimukseen valikoitujen opiskelijoiden Ruori-perehdytyksellä ja jatkui varsinaiseen Ruori-kyselyyn ja sen jälkeen pidettyyn opiskelijan haastatteluun, jossa Ruorin tuloksia käytettiin pohjana opiskelijan jatkon suunnittelussa. Opiskelijoilta kerätyn aineiston pohjalta käytiin asiantuntijaryhmän haastattelut Ruorin käyttökelpoisuudesta ammatillisessa erityisoppilaitoksessa.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan sanoa, että kokemukset Ruorista olivat positiivisia. Tapaustutkimukseen osallistuneet opiskelijat kokivat Ruori-kyselyyn vastaamisen selkeäksi ja melko helpoksi. Tulokseksi saatiin myös, että Ruori on käyttökelpoinen työkalu erityisesti opiskelijan itsetuntemuksen ja osallisuuden lisääjänä ammatillisessa erityisoppilaitoksessa. Jatkon suunnittelussa Ruorin katsottiin toimivan keskustelunavaajana ja tukevan opiskelijaa siirtymävaiheessa.