Vanhempien kokemuksia viidesluokkalaisten laajoista terveystarkastuksista
Ahola, Sanna; Mäkilä, Noora (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ahola, Sanna
Mäkilä, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101215947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101215947
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata vanhempien kokemuksia viidesluokkalaisten laajan terveystarkastuksen prosessista. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä asiakasymmärrystä vanhempien näkökulmasta koskien viidesluokkalaisten laajan terveystarkastuksen kulkua. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään Uudenmaan kaupungin kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta Webpropol-ohjelmaa hyödyntäen, jossa käytettiin avoimia kysymyksiä. Vastauksia saatiin 22. Vastaukset analysoitiin teemoittelun keinoin.
Tutkimuskysymyksenä oli ”Millaisia kokemuksia vanhemmilla on viidesluokkalaisten laajojen terveystarkastusten prosessista?”. Vastauksissa nousseista teemoista kokemukset olivat vaihtelevia. Vanhemmat kiinnittivät vastauksissa huomiota terveystarkastuksen kutsuun, ajanvaraukseen, terveystarkastuksessa käsiteltyihin aiheisiin, asiantuntijoiden osaamiseen sekä yhteydenottoon terveydenhoitajaan jälkikäteen. Esille nousi erityisesti sähköisten palveluiden hyödyntäminen ja asiantuntijoiden osaaminen ja vuorovaikutus.
Tulosten perusteella viidesluokkalaisten laajoja terveystarkastuksia voidaan kehittää enemmän perheiden tarpeita ja toiveita vastaaviksi. Tästä voisi hyötyä myös kouluterveydenhoitaja suunnitellessaan yksilöllisesti laajoja terveystarkastuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta Webpropol-ohjelmaa hyödyntäen, jossa käytettiin avoimia kysymyksiä. Vastauksia saatiin 22. Vastaukset analysoitiin teemoittelun keinoin.
Tutkimuskysymyksenä oli ”Millaisia kokemuksia vanhemmilla on viidesluokkalaisten laajojen terveystarkastusten prosessista?”. Vastauksissa nousseista teemoista kokemukset olivat vaihtelevia. Vanhemmat kiinnittivät vastauksissa huomiota terveystarkastuksen kutsuun, ajanvaraukseen, terveystarkastuksessa käsiteltyihin aiheisiin, asiantuntijoiden osaamiseen sekä yhteydenottoon terveydenhoitajaan jälkikäteen. Esille nousi erityisesti sähköisten palveluiden hyödyntäminen ja asiantuntijoiden osaaminen ja vuorovaikutus.
Tulosten perusteella viidesluokkalaisten laajoja terveystarkastuksia voidaan kehittää enemmän perheiden tarpeita ja toiveita vastaaviksi. Tästä voisi hyötyä myös kouluterveydenhoitaja suunnitellessaan yksilöllisesti laajoja terveystarkastuksia.