Markkinointivuosisuunnitelman runko Savonlinnan kansainväliselle luontoelokuvafestivaalille
Kaukonen, Minna-Maria (2018)
Kaukonen, Minna-Maria
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101115888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101115888
Tiivistelmä
Savonlinnan kansainvälinen luontoelokuvafestivaali on järjestetty jo yhdeksän vuoden ajan, aina elokuun puolessa välissä. Luontoon ja ympäristöön liittyvällä festivaalilla tunnettuus ja kävijämäärät nousevat vuosi vuodelta. Määrien nousun vuoksi tuotannollinen työ vaatii festivaalin henkilöstöltä tarkempia aikatauluja sekä selkeämpää struktuuria työtehtäviin. Tämän opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tavoitteena on luoda markkinointivuosisuunnitelman runko, joka helpottaa festivaalin markkinointihenkilöstöä työssään.
Opinnäytetyön markkinointisuunnitelman pohjatyö perustuu markkinoinnin ja markkinointiviestinnän eri osa-alueisiin. Empiirisessä osuudessa käsitellään tapahtumamarkkinoinnin sekä markkinointiviestinnän peruselementtejä, joiden avulla on helpompi ymmärtää toiminnallisessa työssä tehtyjä ratkaisuja. Tämän jälkeen, ennen toiminnallisen osuuden laatimista, käydään läpi Savonlinnan kansainvälisen luontoelokuvafestivaalin konsepti, jossa käsitellään festivaalin omia nykyisiä markkinoinnin toimenpiteitä. Lähteinä on käytetty markkinointia käsittelevää kirjallisuutta, toimeksiantajan haastatteluja sekä internetiä. Tietolähteiden lisäksi lähteinä käytetään opinnäytetyön tekijän omia havaintoja sekä työkokemuksesta kerättyjä tietoja.
Toiminnallinen työ sisältää markkinointivuosisuunnitelman vuosikellon rungon, jossa ei ole otettu kantaa sisällöntuotantoon. Suunnitelman runko rakennetaan toimeksiantajan vanhoista vuosisuunnitelmista ja muista markkinointidokumenteista.
Opinnäytetyön lopussa on arviointi toiminnallisen työn kokonaisuudesta ja sen hyödynnettävyydestä sekä oman oppimisen arviointi.
Opinnäytetyön markkinointisuunnitelman pohjatyö perustuu markkinoinnin ja markkinointiviestinnän eri osa-alueisiin. Empiirisessä osuudessa käsitellään tapahtumamarkkinoinnin sekä markkinointiviestinnän peruselementtejä, joiden avulla on helpompi ymmärtää toiminnallisessa työssä tehtyjä ratkaisuja. Tämän jälkeen, ennen toiminnallisen osuuden laatimista, käydään läpi Savonlinnan kansainvälisen luontoelokuvafestivaalin konsepti, jossa käsitellään festivaalin omia nykyisiä markkinoinnin toimenpiteitä. Lähteinä on käytetty markkinointia käsittelevää kirjallisuutta, toimeksiantajan haastatteluja sekä internetiä. Tietolähteiden lisäksi lähteinä käytetään opinnäytetyön tekijän omia havaintoja sekä työkokemuksesta kerättyjä tietoja.
Toiminnallinen työ sisältää markkinointivuosisuunnitelman vuosikellon rungon, jossa ei ole otettu kantaa sisällöntuotantoon. Suunnitelman runko rakennetaan toimeksiantajan vanhoista vuosisuunnitelmista ja muista markkinointidokumenteista.
Opinnäytetyön lopussa on arviointi toiminnallisen työn kokonaisuudesta ja sen hyödynnettävyydestä sekä oman oppimisen arviointi.