Sosiaalisen median hyödyntäminen henkilöbrändäyksessä
Purhonen, Saara (2018)
Purhonen, Saara
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100515715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100515715
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimusongelmina olivat, kuinka Etelä-Savon ammattiopisto voi kannustaa henkilöstöään toteuttamaan henkilöbrändiä, mitä sillä tavoitellaan ja miten henkilöbrändäystä tulisi toteuttaa toimeksiantajan eri sosiaalisen median kanavissa. Tavoitteena oli saada konkreettisia ohjeita ja vinkkejä toimeksiantajalle. Teoreettinen viitekehys muodostuu sosiaalisesta mediasta ja henkilöbrändistä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja dokumenttianalyysiä. Teemahaastattelu toteutettiin haastattelutilanteena toimeksiantajan henkilöstön jäsenten kanssa. Haastattelut äänitettiin litteroinnin helpottamiseksi. Dokumenttianalyysin aineistona käytettiin muiden oppilaitosten sosiaalisen median tilejä sekä erilaisten koulumaailmassa toimivien henkilöbrändien profiileja.
Tutkimuksessa selvisi, että henkilöstön jäsenet ovat kiinnostuneita sosiaalisesta mediasta ja henkilöbrändistä, mutta kokevat ne kuitenkin kaukaisina tai vaikeina. Haastattelujen perusteella sosiaalinen media on monille vielä suhteellisen tuntematon alusta eikä sen kokonaista potentiaalia tunneta. Havainnoinneissa ilmeni, että henkilöbrändeinä mielletyt ihmiset päivittävät profiiliaan erilaisin linkein ja uutisoinnein omien päivitysten lisäksi. Profiili pidettiin asiallisena sisällön puolesta, mutta sanat ja ulkonäkö olivat tekijänsä näköisiä. Tärkeimpänä seikkana nousivat profiilikuvan merkitys ja kuvaustekstistä löytyvä titteli ja työnantaja. Hyvän profiilin yleisilme oli selkeä ja asiallinen.
Etelä-Savon Ammattiopisto on onnistunut, haastattelujen perusteella, olemaan esimerkillinen työnantaja, jolla on motivoituneita ja lojaaleja työntekijöitä. Jokainen osoitti kiinnostusta oman osaamisen ja työnantajan esille tuomiseen sosiaalisessa mediassa. Kehittämisehdotukset koostuvat pääosin konkreettisista ohjeista kannustaa ja auttaa työntekijöitä sosiaalisen median ja henkilöbrändin pariin. Monet kokivat, että tarvitsevat apua perusteista lähtien molempien aiheiden kanssa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja dokumenttianalyysiä. Teemahaastattelu toteutettiin haastattelutilanteena toimeksiantajan henkilöstön jäsenten kanssa. Haastattelut äänitettiin litteroinnin helpottamiseksi. Dokumenttianalyysin aineistona käytettiin muiden oppilaitosten sosiaalisen median tilejä sekä erilaisten koulumaailmassa toimivien henkilöbrändien profiileja.
Tutkimuksessa selvisi, että henkilöstön jäsenet ovat kiinnostuneita sosiaalisesta mediasta ja henkilöbrändistä, mutta kokevat ne kuitenkin kaukaisina tai vaikeina. Haastattelujen perusteella sosiaalinen media on monille vielä suhteellisen tuntematon alusta eikä sen kokonaista potentiaalia tunneta. Havainnoinneissa ilmeni, että henkilöbrändeinä mielletyt ihmiset päivittävät profiiliaan erilaisin linkein ja uutisoinnein omien päivitysten lisäksi. Profiili pidettiin asiallisena sisällön puolesta, mutta sanat ja ulkonäkö olivat tekijänsä näköisiä. Tärkeimpänä seikkana nousivat profiilikuvan merkitys ja kuvaustekstistä löytyvä titteli ja työnantaja. Hyvän profiilin yleisilme oli selkeä ja asiallinen.
Etelä-Savon Ammattiopisto on onnistunut, haastattelujen perusteella, olemaan esimerkillinen työnantaja, jolla on motivoituneita ja lojaaleja työntekijöitä. Jokainen osoitti kiinnostusta oman osaamisen ja työnantajan esille tuomiseen sosiaalisessa mediassa. Kehittämisehdotukset koostuvat pääosin konkreettisista ohjeista kannustaa ja auttaa työntekijöitä sosiaalisen median ja henkilöbrändin pariin. Monet kokivat, että tarvitsevat apua perusteista lähtien molempien aiheiden kanssa.