Varhaiskasvattajien toiveita lastensuojelun kanssa tehtävään monialaiseen yhteistyöhön
Reijonen, Iida (2018)
Reijonen, Iida
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100415669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100415669
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien toiveita liittyen lastensuojelun toimintaympäristössä työskentelevien kanssa tehtävään monialaiseen yhteistyöhön. Tarkoituksena oli selvittää, mitä varhaiskasvattajat toivovat monialaiselta yhteistyöltä, kun päiväkodissa on lapsi, joka on samanaikaisesti lastensuojelun asiakas. Tämän lisäksi selvitettiin, mikä monialaisessa yhteistyössä toimii ja missä nähdään kehitettävää.
Teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta, lastensuojelua sekä monialaista yhteistyötä. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui neljä varhaiskasvattajaa ja tulokset analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksen tulosten perusteella varhaiskasvattajat toivoisivat, että monialainen yhteistyö lastensuojelun toimintaympäristössä työskentelevien kanssa olisi avoimempaa ja vastavuoroista. Varhaiskasvattajat kokivat pääasiassa, että yhteistyö oli yksipuolista. Lastensuojelu tarttui päiväkodin huolenaiheisiin ja oli aina saavutettavissa, mutta varhaiskasvattajien mukaan he eivät jakaneet tietojaan päiväkodin suuntaan. Varhaiskasvattajat toivoivat, että he saisivat tietoa lapsesta ja tämän asioista, jotta pystyisivät ymmärtämään ja tukemaan lasta paremmin päiväkodissa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta, lastensuojelua sekä monialaista yhteistyötä. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui neljä varhaiskasvattajaa ja tulokset analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksen tulosten perusteella varhaiskasvattajat toivoisivat, että monialainen yhteistyö lastensuojelun toimintaympäristössä työskentelevien kanssa olisi avoimempaa ja vastavuoroista. Varhaiskasvattajat kokivat pääasiassa, että yhteistyö oli yksipuolista. Lastensuojelu tarttui päiväkodin huolenaiheisiin ja oli aina saavutettavissa, mutta varhaiskasvattajien mukaan he eivät jakaneet tietojaan päiväkodin suuntaan. Varhaiskasvattajat toivoivat, että he saisivat tietoa lapsesta ja tämän asioista, jotta pystyisivät ymmärtämään ja tukemaan lasta paremmin päiväkodissa.