Selvitys kissakahvilan menestymismahdollisuuksista Lahden markkinoilla
Viuhko, Oona; Kopra, Ksenia (2018)
Viuhko, Oona
Kopra, Ksenia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100115553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100115553
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kissakahvilan menestymismahdollisuus Lah-den markkinoilla. Työn tarkoituksena oli selvittää, onko Lahdessa asiakaskuntaa kissakahvilalle ja jos on, niin millainen kissakahvila vetoaa ihmisiin. Kyseessä ei ole liiketoiminta suunnitelma, sillä tässä opinnäytetyössä ei oteta kantaa budjettiin tai käytännön toimiin, vaan pyrkimys oli vastata tutkimusongelmaan.
Työn teoriaosuus perustuu kissakahviloita, ravintolan perustamista ja markkinaympäristöä koskevaan kirjallisuuteen, ohjeisiin ja lainsäädäntöön. Teoriaosuudessa käsitellään kissakahvilakonsepti sekä ravintolan avaamiseen liittyviä lupa-asioita. Markkinaselvityksen avulla tarkistettiin Lahden markkinaympäristö ja kilpailijat. Vierailimme myös benchmarkkauksen merkeissä yhdessä Pop-up kissakahvilassa.
Opinnäytetyön tutkimusongelma oli, kannattaisiko Lahteen perustaa kissakahvila. Ongelman ratkaisemiseksi tehtiin kvantitatiivinen tutkimus, jonka pohjalta teetettiin kysely. Kysely julkaistiin Facebookissa kahdessa lahtelaisessa ryhmässä ja vastauksia tuli yhteensä 392. Linkki kyselyyn oli auki kaksi kuukautta.
Tutkimustulosten mukaan Lahteen tulisi perustaa kissakahvila. Kyselyyn vastanneista 85% kävisi lahtelaisessa kissakahvilassa. Lahden markkinoilla ei ole toista selkeää elämyskahvilaa, joten ainoat kilpailijat ovat Suomessa Tampereella ja Helsingissä. Tutkimuksen mukaan kahvilan tulisi olla lähiruokaa ja -tuotteita arvostava, josta löytyisi vaihtoehto myös erikoisruokavaliollisille asiakkaille. Sisustukseltaan kahvilan tulisi olla kodikas mutta siisteyteen tulisi kiinnittää erityistä huomiota.
Työn teoriaosuus perustuu kissakahviloita, ravintolan perustamista ja markkinaympäristöä koskevaan kirjallisuuteen, ohjeisiin ja lainsäädäntöön. Teoriaosuudessa käsitellään kissakahvilakonsepti sekä ravintolan avaamiseen liittyviä lupa-asioita. Markkinaselvityksen avulla tarkistettiin Lahden markkinaympäristö ja kilpailijat. Vierailimme myös benchmarkkauksen merkeissä yhdessä Pop-up kissakahvilassa.
Opinnäytetyön tutkimusongelma oli, kannattaisiko Lahteen perustaa kissakahvila. Ongelman ratkaisemiseksi tehtiin kvantitatiivinen tutkimus, jonka pohjalta teetettiin kysely. Kysely julkaistiin Facebookissa kahdessa lahtelaisessa ryhmässä ja vastauksia tuli yhteensä 392. Linkki kyselyyn oli auki kaksi kuukautta.
Tutkimustulosten mukaan Lahteen tulisi perustaa kissakahvila. Kyselyyn vastanneista 85% kävisi lahtelaisessa kissakahvilassa. Lahden markkinoilla ei ole toista selkeää elämyskahvilaa, joten ainoat kilpailijat ovat Suomessa Tampereella ja Helsingissä. Tutkimuksen mukaan kahvilan tulisi olla lähiruokaa ja -tuotteita arvostava, josta löytyisi vaihtoehto myös erikoisruokavaliollisille asiakkaille. Sisustukseltaan kahvilan tulisi olla kodikas mutta siisteyteen tulisi kiinnittää erityistä huomiota.