Nukkuva nuori : Opetustuokio nukkumisergonomiasta ja unen merkityksestä Oulun Myllytullin koulun seitsemännen luokan oppilaille
Hankkila, Maija; Kahilainen, Noora (2018)
Hankkila, Maija
Kahilainen, Noora
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092715495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092715495
Tiivistelmä
Nukkumisergonomiassa keskeisenä tekijänä on ihmisen vartalo ja sen suhde välittömään ympäristöön ja siinä arvioidaan muun muassa nukkumisympäristöä ja -asentoja. Nukkumisympäristöä tarkasteltaessa huomio tulisi kiinnittää esimerkiksi sänkyyn, patjaan ja tyynyyn. Nukkumisasennoissa selkärangan tulisi levätä kuormittamattomana luonnollisessa fysiologisessa asennossa ja unen aikana li- hasten aktivaation ollessa vähäisimmillään ympäristön merkitys asentojen ylläpitämisessä kasvaa. Nukkumisergonomialla voidaan mahdollisesti vaikuttaa uneen ja sen laatuun suotuisasti.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostuu opinnäytetyön raportista sekä toiminnallisesta osasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää opetustuokio Oulun Myllytullin seitsemännen luokan oppilaille nukkumisergonomiasta sekä unen merkityksestä yleisesti yläkouluikäisille nuorille. Työn toimeksiantaja on Oulun Myllytullin koulun terveystiedon opettaja, joka sai käyttöönsä opinnäytetyössä tuotteistetun materiaalin opetustarkoitukseen. Fysioterapia-alan ammattilaiset saavat halutessaan käyttöönsä ajankohtaisen ja selkeästi rakennetun asiakokonaisuuden nukkumisergonomiasta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Yleisesti opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille keskeistä tietoa nukkumisergonomiasta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään yläkouluikäisen nuoren uneen yleisesti uni-valverytmin sekä unen vaiheiden ja niiden merkityksen kautta. Nukkumisergonomiaa tarkastellaan nukkumisasentojen sekä selkärangan asentojen ja kuormittumisen näkökulmasta. Teoreettisen viitekehyksen lähteinä käytettiin aiheen kannalta keskeistä kirjallisuutta, tutkimuksia, artikkeleita sekä muita julkaisuja. Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena oli opetustuokio, joka tuotteistettiin Jämsän & Mannisen (2000) sosiaali- ja terveysalan tuotteistamisprosessin mallia hyödyntäen. Opetustuokio sekä siinä käytetty materiaali perustuvat viitekehyksestä koottuun teoriatietoon ja materiaali on lisensoitu Creative Commons -lisenssillä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostuu opinnäytetyön raportista sekä toiminnallisesta osasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää opetustuokio Oulun Myllytullin seitsemännen luokan oppilaille nukkumisergonomiasta sekä unen merkityksestä yleisesti yläkouluikäisille nuorille. Työn toimeksiantaja on Oulun Myllytullin koulun terveystiedon opettaja, joka sai käyttöönsä opinnäytetyössä tuotteistetun materiaalin opetustarkoitukseen. Fysioterapia-alan ammattilaiset saavat halutessaan käyttöönsä ajankohtaisen ja selkeästi rakennetun asiakokonaisuuden nukkumisergonomiasta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Yleisesti opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille keskeistä tietoa nukkumisergonomiasta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään yläkouluikäisen nuoren uneen yleisesti uni-valverytmin sekä unen vaiheiden ja niiden merkityksen kautta. Nukkumisergonomiaa tarkastellaan nukkumisasentojen sekä selkärangan asentojen ja kuormittumisen näkökulmasta. Teoreettisen viitekehyksen lähteinä käytettiin aiheen kannalta keskeistä kirjallisuutta, tutkimuksia, artikkeleita sekä muita julkaisuja. Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena oli opetustuokio, joka tuotteistettiin Jämsän & Mannisen (2000) sosiaali- ja terveysalan tuotteistamisprosessin mallia hyödyntäen. Opetustuokio sekä siinä käytetty materiaali perustuvat viitekehyksestä koottuun teoriatietoon ja materiaali on lisensoitu Creative Commons -lisenssillä.