Osallisuutta piirtäen : Lasten osallisuutta lisäävä pedagogisen dokumentoinnin menetelmä varhaiskasvatukseen
Koskinen, Sanna; Torkkeli, Hannamari (2018)
Koskinen, Sanna
Torkkeli, Hannamari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092715482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092715482
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää pedagogisen dokumentoinnin menetelmä lasten osallisuuden lisäämiseksi varhaiskasvatuksessa. Lisäksi opinnäytetyöllä haluttiin lisätä ymmärrystä lasten osallisuudesta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä yhdessä Savitaipaleen Kivikoulussa toimivien varhaiskasvatusryhmien kanssa. Yhteyshenkilönä ja toisena ohjaajana toimi Savitaipaleen varhaiskasvatuspäällikkö. Teoreettinen viitekehys koostuu osallisuudesta ja varhaiskasvatuksesta. Näiden lisäksi teoriapohja sisältää tietoa lapsilähtöisyydestä ja pienryhmätoiminnasta varhaiskasvatuksessa sekä siitä, mitä pedagoginen dokumentointi on ja millaista on 5- ja 6-vuotiaiden lasten kehitys.
Opinnäytetyössä aineistonkeruumenetelmänä käytettiin lasten piirustuksia sekä kerronnallista haastattelua. Menetelmillä haluttiin saada tietoa lasten omista toiveista liittyen päiväkodin toimintaan. Aineisto koostui lasten piirustuksista, haastatteluista sekä opinnäytetyön tekijöiden muistiinpanoista ja se käsiteltiin teemoittelemalla.
Yksi lasten piirustuksista päätyi lopputuotoksena syntyneeseen osallisuutta lisäävään pedagogisen dokumentoinnin menetelmään. Kehittämistehtävänä syntyi valmis menetelmä ohjeistuksineen ja se soveltuu käytettäväksi kaikissa varhaiskasvatuksen yksiköissä.
Opinnäytetyössä aineistonkeruumenetelmänä käytettiin lasten piirustuksia sekä kerronnallista haastattelua. Menetelmillä haluttiin saada tietoa lasten omista toiveista liittyen päiväkodin toimintaan. Aineisto koostui lasten piirustuksista, haastatteluista sekä opinnäytetyön tekijöiden muistiinpanoista ja se käsiteltiin teemoittelemalla.
Yksi lasten piirustuksista päätyi lopputuotoksena syntyneeseen osallisuutta lisäävään pedagogisen dokumentoinnin menetelmään. Kehittämistehtävänä syntyi valmis menetelmä ohjeistuksineen ja se soveltuu käytettäväksi kaikissa varhaiskasvatuksen yksiköissä.