Elämyksellinen luontopolku varhaiskasvatukseen : Oona-oravan kässäpolku
Eräjoki, Maria-Teresa; Leutonen, Sirkku (2018)
Eräjoki, Maria-Teresa
Leutonen, Sirkku
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092615439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092615439
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on suunniteltu ja valmistettu 3-5 -vuotiaille lapsille suunnattu toiminnallinen luontopolku Oulun kaupungin varhaiskasvatuksen kestävän kehityksen- ja kulttuurikasvatuksen kehittämisyksikkö Alaköökille. Luontopolun sisältönä on käsityöllinen toiminta, suomalainen kulttuuriperinne ja kestävän kehityksen mukaiset arvot.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea ja rikastuttaa ympäristö- ja kulttuurikasvatusta tarjoamalla lapsille kokemuksia elämyksellisessä oppimisympäristössä, sekä mahdollistaa tutkivaa oppimista ja taitojen harjaannuttamista. Tavoitteena oli kehittää kohderyhmän ikätasolle soveltuva tuote, jossa toteutuu lasten ominaiset tavat toimia leikkien, liikkuen, tutkien, ihmetellen ja itseään ilmaisten.
Teoreettisessa viitekehyksessä on tarkasteltu varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä, ympäristökasvatusta ja kestävää kehitystä, sekä tutkivaa oppimista ja käsityöllistä toimintaa varhaiskasvatuksessa. Luontopolun suunnitteluun ja kehittämiseen vaikuttivat tämänhetkiset varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, sen paikalliset linjaukset ja varhaiskasvatuksen lainsäädäntö. Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa esitetään tuotteen suunnittelu- ja kehitysprosessi kokonaisuudessaan. Tuotteen toimivuutta testattiin pilotoimalla se yhdessä päiväkodissa, ja pilotoinnista kerätyt palautteet on käsitelty laadullisen tutkimuksen keinoin. Pilotoinnissa havaitut muutostarpeet tehtiin osana opinnäytetyöprosessia ja luontopolun viimeistelyä.
Pilotoinnissa lapset pystyivät osallistumaan luontopolkuun ikätasonsa mukaisesti ja toiminta innoitti heitä tutkimaan, pohtimaan ja kokeilemaan. Lopputuotteena syntyi tavoitteiden mukainen Oona-oravan kässäpolku, jonka toimintapisteet tukevat lasten tutkivaa oppimista ja tarjoavat varhaiskasvatuksen työntekijöille ideoita ympäristö- ja kulttuurikasvatukseen. Tuote päätyi yhteistyökumppanin käyttöön, ja he arvioivat sen tavoittavan noin 600-700 lasta vuodessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea ja rikastuttaa ympäristö- ja kulttuurikasvatusta tarjoamalla lapsille kokemuksia elämyksellisessä oppimisympäristössä, sekä mahdollistaa tutkivaa oppimista ja taitojen harjaannuttamista. Tavoitteena oli kehittää kohderyhmän ikätasolle soveltuva tuote, jossa toteutuu lasten ominaiset tavat toimia leikkien, liikkuen, tutkien, ihmetellen ja itseään ilmaisten.
Teoreettisessa viitekehyksessä on tarkasteltu varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä, ympäristökasvatusta ja kestävää kehitystä, sekä tutkivaa oppimista ja käsityöllistä toimintaa varhaiskasvatuksessa. Luontopolun suunnitteluun ja kehittämiseen vaikuttivat tämänhetkiset varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, sen paikalliset linjaukset ja varhaiskasvatuksen lainsäädäntö. Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa esitetään tuotteen suunnittelu- ja kehitysprosessi kokonaisuudessaan. Tuotteen toimivuutta testattiin pilotoimalla se yhdessä päiväkodissa, ja pilotoinnista kerätyt palautteet on käsitelty laadullisen tutkimuksen keinoin. Pilotoinnissa havaitut muutostarpeet tehtiin osana opinnäytetyöprosessia ja luontopolun viimeistelyä.
Pilotoinnissa lapset pystyivät osallistumaan luontopolkuun ikätasonsa mukaisesti ja toiminta innoitti heitä tutkimaan, pohtimaan ja kokeilemaan. Lopputuotteena syntyi tavoitteiden mukainen Oona-oravan kässäpolku, jonka toimintapisteet tukevat lasten tutkivaa oppimista ja tarjoavat varhaiskasvatuksen työntekijöille ideoita ympäristö- ja kulttuurikasvatukseen. Tuote päätyi yhteistyökumppanin käyttöön, ja he arvioivat sen tavoittavan noin 600-700 lasta vuodessa.