"Tän kanssa vois olla vaikka ikuisuuden" : aistimuksia tuottavat apuvälineet vireystilan säätelyn tukena
Keski-Koukkari, Noora; Rintala, Maija; Vainioranta, Heidi (2018)
Keski-Koukkari, Noora
Rintala, Maija
Vainioranta, Heidi
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092615427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092615427
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää, voidaanko vireystilan säätelyä opettavan The Alert Program menetelmän avulla löytää apuvälineitä esikoululaisten oppimisympäristön tueksi. Lisäksi työn tavoitteena oli lisätä tietoisuutta vireystilan säätelyä ja ylläpitoa tukevista apuvälineistä.
Opinnäytetyön aikana perustettiin The Alert Program menetelmään perustuva ryhmä, johon osallistui kahdeksan lasta. Ryhmän tavoitteena oli löytää ryhmään osallistuville lapsille oikeanlaiset vireystilan säätelyä ja ylläpitoa tukevat apuvälineet. Ryhmästä saadun tiedon, sekä kirjallisuuden pohjalta valmistettiin ”Aistimuksia tuottavat apuvälineet oppimisen tukena” -opas. Oppaan tarkoituksena oli auttaa opettajaa löytämään sopivia apuvälineitä oppilaiden vireystilan säätelyn tueksi.
Ryhmän aikana havaittiin, että kahdeksasta lapsesta neljä saattaisi hyötyä apuvälineestä. Neljälle lapselle tuotiin apuvälineet kokeiluun esikouluympäristöön ja apuvälineiden käyttöä seurattiin kolmen viikon ajan. Neljästä lapsesta yksi lapsi hyötyi apuvälineestä selkeästi ja kaksi lasta jossain määrin. Yhden lapsen kohdalla apuvälineen hyötyä ei voitu todeta, sillä lapsi ei halunnut ottaa apuvälinettä käyttöönsä.
Ryhmästä saadun tiedon perusteella todettiin, että The Alert Program menetelmän avulla voidaan löytää vireystilan säätelyä ja ylläpitoa tukevia apuvälineitä. Kuitenkin menetelmän käyttäminen apuvälinetarpeen arvioinnin välineenä vaatii ohjaajalta menetelmän hallitsemisen lisäksi perehtyneisyyttä Sensorisen Integraation teoriaan sekä vireystilaa sääteleviin apuvälineisiin.
Oppaan pilottiversion lukijat kertoivat oppaan olevan selkeä ja informatiivinen. Myös toimeksiantaja antoi oppaasta positiivista palautetta. Oppaan käytettävyyttä ja vaikuttavuutta ei voitu tarkemmin arvioida, sillä valmista opasta ei vielä jaettu kohderyhmälle.
Opinnäytetyön aikana perustettiin The Alert Program menetelmään perustuva ryhmä, johon osallistui kahdeksan lasta. Ryhmän tavoitteena oli löytää ryhmään osallistuville lapsille oikeanlaiset vireystilan säätelyä ja ylläpitoa tukevat apuvälineet. Ryhmästä saadun tiedon, sekä kirjallisuuden pohjalta valmistettiin ”Aistimuksia tuottavat apuvälineet oppimisen tukena” -opas. Oppaan tarkoituksena oli auttaa opettajaa löytämään sopivia apuvälineitä oppilaiden vireystilan säätelyn tueksi.
Ryhmän aikana havaittiin, että kahdeksasta lapsesta neljä saattaisi hyötyä apuvälineestä. Neljälle lapselle tuotiin apuvälineet kokeiluun esikouluympäristöön ja apuvälineiden käyttöä seurattiin kolmen viikon ajan. Neljästä lapsesta yksi lapsi hyötyi apuvälineestä selkeästi ja kaksi lasta jossain määrin. Yhden lapsen kohdalla apuvälineen hyötyä ei voitu todeta, sillä lapsi ei halunnut ottaa apuvälinettä käyttöönsä.
Ryhmästä saadun tiedon perusteella todettiin, että The Alert Program menetelmän avulla voidaan löytää vireystilan säätelyä ja ylläpitoa tukevia apuvälineitä. Kuitenkin menetelmän käyttäminen apuvälinetarpeen arvioinnin välineenä vaatii ohjaajalta menetelmän hallitsemisen lisäksi perehtyneisyyttä Sensorisen Integraation teoriaan sekä vireystilaa sääteleviin apuvälineisiin.
Oppaan pilottiversion lukijat kertoivat oppaan olevan selkeä ja informatiivinen. Myös toimeksiantaja antoi oppaasta positiivista palautetta. Oppaan käytettävyyttä ja vaikuttavuutta ei voitu tarkemmin arvioida, sillä valmista opasta ei vielä jaettu kohderyhmälle.