Metoder för att främja fysisk aktivitet bland studerande på Arcada : En litteraturstudie
von Orgies-Rutenberg, Hanna (2018)
von Orgies-Rutenberg, Hanna
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092015263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092015263
Tiivistelmä
Opiskelijat liikkuvat usein liian vähän ja istuvat liikaa: Arcadassa istutaan keskimäärin 6.5 h päivässä ja ainoastaan reilu puolet opiskelijoista harrastavat kunto- ja voimaharjoittelua suositusten mukaisesti (Kuhlefelt, 2015), mikä liittyy terveysriskeihin kuten stressiin, univaikeuksiin, sydän- ja verisuonitauteihin, masennukseen ja ylipainoon (Socialstyrelsen, 2017). Terveyttä edistävä työ tähtää liikkumisen ja liikunnan edistämiseen yksilö- ja ryhmä-tasolla sekä eri tahojen kautta (Winroth & Rydqvist, 2008). Tämän selvittelevän tavoitteellisen kirjallisuuskatsastuksen kautta osallistutaan Arcadan projektiin ”Aktiivinen opiskelupäivä ja opiskeluympäristö” tähdentämällä metodeja Arcada-opiskelijoiden liikkumisen ja liikunnan edistämiseksi. Teoreettisena taustana käytetään moniteoreettista käyttäytymisen muutosta kuvailevaa mallia (Prochaska et al 1994 teoksessa Faskunger 2002) sekä sosiaalisen kognition teoriaa (SCT, Bandura 1997). Työn metodi pohjautuu Carlström & Carlström Hagmaniin (2006) niin, että tutkimusartikkeleita analysoidaan ja tulosten pohjalta muodostetaan kaksi kuvailevaa mallia. Tutkimusartikkelit rajataan interventiotutkimuksiin, joiden pohja muodostaa joko SCT, käyttäytymisen muutos tai terveysteknologia. Tutkimuksiin osallistuvat joko yliopisto- tai korkeakouluopiskelijoita ja ne suoritettiin vuosina 2000–2018. Ensisijaisena tietokantana toimii Ebscohost. Analyysi käsittää tutkimusten teoriapohjaa, osallistujatietoja, interventiota ja merkittävimpiä tuloksia. Tulokset kootaan malliin osa-alueina liikunta (mm. Sailors et al 2010), terveystieto (mm. Grim et al 2011), ympäristö (mm. Horacek et al 2018) sekä teknologia (mm. Hakala et al 2017) ja sosiaalinen ulottuvuus (mm. Boyle et al 2011). Tuloksien seuraamukset muodostavat keskustelun jälkeisen toimintaehdotuksia esittävän mallin käsittäen työpajoja, opiskelupaikalla liikkumista, asenteita, neuvoja ja tietoja sekä toimintatapoja lähiympäristöön.