Valvotun ajo-oikeuden aikaiset rattijuopumustapaukset : Vertailututkimus valvotun ajo-oikeuden aikaisista rattijuopumuksista ja törkeistä rattijuopumuksista vuosina 2014-2018
Korhonen, Markku (2018)
Korhonen, Markku
Poliisiammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091815221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091815221
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä tarkastellaan alkolukolla valvotun ajo-oikeuden aikana ilmi tulleita rattijuopumustapauksia. Valvotun ajo-oikeuden aikana ajoneuvossa käytetty alkolukko estää ajoneuvon käynnistymisen, jos kuljettajan antaman näytepuhalluksen alkoholipitoisuus on liian suuri. Rattijuopumustapauksia tutkimalla on tarkoitus selvittää, kuinka kuljettajat ovat kiertäneet ajoneuvossa olevan alkolukon, vai onko rattijuopumustapauksissa käytetty alkolukotonta ajoneuvoa.
Tutkimuksessa käytetty tutkimusaineisto saatiin poimintana Trafin ajoneuvotietojärjestelmästä, jonka jälkeen aineisto yhdistettiin poliisin poliisiasian tietojärjestelmän tietojen kanssa. Poiminta tehtiin ajoneuvotietojärjestelmästä 1.1.2014–27.4.2018 väliseltä ajalta. Valvottu ajo-oikeus on ollut käytössä Suomessa virallisesti 1.7.2008 lähtien, mutta osaksi järjestelmäteknisistä syistä, ja osaksi myös tutkimuksessa käytössä olevien resurssien vuoksi tutkimusaineistoa ei saatu koko valvotun ajo-oikeuden voimassaoloajalta.
Tutkimustulosten mukaan valtaosa valvotun ajo-oikeuden aikana rattijuopumukseen tai törkeään rattijuopumukseen syyllistyneistä kuljettajista käyttivät rattijuopumustapauksen yhteydessä jotakin muuta kuin alkolukollista ajoneuvoa. Pieni osa kuljettajista olivat poistaneet alkolukon ajoneuvostaan luvattomasti. Tutkimuksen perusteella tehtiin kehittämisehdotuksia, jotka koskivat terveydenhuollossa tapahtuvien tapaamisten lisäämistä, tiedottamista, alkolukkojen asennustoimintaa, sekä muutoksia alkolukon toimintaan.
Tutkimuksessa käytetty tutkimusaineisto saatiin poimintana Trafin ajoneuvotietojärjestelmästä, jonka jälkeen aineisto yhdistettiin poliisin poliisiasian tietojärjestelmän tietojen kanssa. Poiminta tehtiin ajoneuvotietojärjestelmästä 1.1.2014–27.4.2018 väliseltä ajalta. Valvottu ajo-oikeus on ollut käytössä Suomessa virallisesti 1.7.2008 lähtien, mutta osaksi järjestelmäteknisistä syistä, ja osaksi myös tutkimuksessa käytössä olevien resurssien vuoksi tutkimusaineistoa ei saatu koko valvotun ajo-oikeuden voimassaoloajalta.
Tutkimustulosten mukaan valtaosa valvotun ajo-oikeuden aikana rattijuopumukseen tai törkeään rattijuopumukseen syyllistyneistä kuljettajista käyttivät rattijuopumustapauksen yhteydessä jotakin muuta kuin alkolukollista ajoneuvoa. Pieni osa kuljettajista olivat poistaneet alkolukon ajoneuvostaan luvattomasti. Tutkimuksen perusteella tehtiin kehittämisehdotuksia, jotka koskivat terveydenhuollossa tapahtuvien tapaamisten lisäämistä, tiedottamista, alkolukkojen asennustoimintaa, sekä muutoksia alkolukon toimintaan.