Fyysisesti aktiivinen, hyvinvoiva lapsi varhaiskasvatuksessa : Liikuntasuunnitelman kehittäminen varhaiskasvattajan työvälineeksi
Korhonen, Leena (2018)
Korhonen, Leena
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091215086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091215086
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen kehittämishanke toteutettiin Hyvinkään varhaiskasvatuspalveluihin. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää, tukea ja vahvistaa kaupungin varhaiskasvatuksen liikuntakasvatusta ja samalla lisätä lapsen fyysistä aktiivisuutta varhaiskasvatuspäivän aikana. Kehittämishankkeen kehittämistehtävänä oli selvittää, mitä osa-alueita pitää huomioida varhaiskasvatuksen liikunnan suunnitelmassa. Hankkeen tavoitteena oli laatia liikunnan suunnitelma varhaiskasvattajan työvälineeksi liikuntakasvatuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arvioimiseen.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui primääristä ja sekundaarisesta aineistosta. Primääriaineisto hankittiin hankkeen toimijaryhmän kehittämistapaamisissa aivoriihimenetelmällä ja dokumentoidulla keskustelulla. Sekundaariaineisto muodostui varhaiskasvatusta määräävistä ja ohjaavista asiakirjoista ja varhaisvuosien liikuntaa koskevista tutkimuksista. Aineistoja analysoitiin koko tutkimusprosessin ajan sisällöllisen analyysin keinoin.
Kehittämishankkeen tuotoksena syntyi liikuntasuunnitelma varhaiskasvattajan työvälineeksi. Liikuntasuunnitelma luotiin Hyvinkään kaupungin varhaiskasvatuspalveluihin ja osa aineistoa oli sidoksissa kyseisen kaupungin varhaiskasvatuspalveluihin. Osa aineistosta oli kansainvälistä tutkimusaineistoa ja valtakunnallista varhaiskasvatusta koskevaa aineistoa. Kaupunkikohtaisia tekijöitä muuttamalla liikuntasuunnitelmaa voidaan hyödyntää muidenkin kaupunkien varhaiskasvatuspalveluissa.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui primääristä ja sekundaarisesta aineistosta. Primääriaineisto hankittiin hankkeen toimijaryhmän kehittämistapaamisissa aivoriihimenetelmällä ja dokumentoidulla keskustelulla. Sekundaariaineisto muodostui varhaiskasvatusta määräävistä ja ohjaavista asiakirjoista ja varhaisvuosien liikuntaa koskevista tutkimuksista. Aineistoja analysoitiin koko tutkimusprosessin ajan sisällöllisen analyysin keinoin.
Kehittämishankkeen tuotoksena syntyi liikuntasuunnitelma varhaiskasvattajan työvälineeksi. Liikuntasuunnitelma luotiin Hyvinkään kaupungin varhaiskasvatuspalveluihin ja osa aineistoa oli sidoksissa kyseisen kaupungin varhaiskasvatuspalveluihin. Osa aineistosta oli kansainvälistä tutkimusaineistoa ja valtakunnallista varhaiskasvatusta koskevaa aineistoa. Kaupunkikohtaisia tekijöitä muuttamalla liikuntasuunnitelmaa voidaan hyödyntää muidenkin kaupunkien varhaiskasvatuspalveluissa.