Metsäalan tunnettavuuden parantaminen Etelä-Pohjanmaalla : Imagon parantaminen ja tunnettavuuden lisääminen peruskoulun yläluokkalaisissa
Virkkunen, Antti (2018)
Virkkunen, Antti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091215080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091215080
Tiivistelmä
Metsäala on ollut viime vuosina murroksessa ja mielletty laajasti taantuvana alana. Nyt suunta on toinen. Biotalous, uudet tuotteet ja tuotantolaitosuudistukset ovat puhaltaneet alaa kovasti eteenpäin. Positiivinen vire on lisääntynyt metsäalalla ja uutisointi on lisännyt kiinnostusta alalle.
Tämän työn tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten ammatinvalintaan. Erityisen mielenkiinnon kohteina ovat nuorten käsitykset metsäalasta ja hakeutuminen metsäalan koulutukseen Etelä-Pohjanmaalla. Työllä pyritään myös selvittämään, onko tehdyillä markkinointitoimilla saatu aikaan tuloksia ja voidaanko niitä kehittää.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään Suomen koulutusjärjestelmää ja metsä-alaa sekä näiden vaikutusta metsäalan koulutuksen julkisuuskuvaan. Yhteenvedossa vertaillaan alueellisia eroja vastaaviin tutkimuksiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Etelä-Pohjanmaan peruskoulun yläluokkalaiset. Aineisto kerättiin opinto-ohjaajien ohjaamana internetkyselynä oppilaanohjaustunnilla. Vastauksia saatiin yhteensä 601.
Tulosten mukaan työn kiinnostavuus, palkkaus ja hyvät työolosuhteet nousivat tärkeimmiksi asioiksi omaa alaa valittaessa. Alan valinnassa työn kiinnostavuus ja haasteellisuus vaikuttivat eniten. Vanhemmilla, oppilaanohjaajilla ja kaverilla oli vähäinen vaikutus alan valintaan. Tietoa eri aloista oli saatu kiitettävästi, lähes kaikilla tutkimukseen vastanneilla yläkoululaisilla oli tiedossa jokin jatkokoulutus, mihin he olivat peruskoulun jälkeen hakemassa.
Tämän työn tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten ammatinvalintaan. Erityisen mielenkiinnon kohteina ovat nuorten käsitykset metsäalasta ja hakeutuminen metsäalan koulutukseen Etelä-Pohjanmaalla. Työllä pyritään myös selvittämään, onko tehdyillä markkinointitoimilla saatu aikaan tuloksia ja voidaanko niitä kehittää.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään Suomen koulutusjärjestelmää ja metsä-alaa sekä näiden vaikutusta metsäalan koulutuksen julkisuuskuvaan. Yhteenvedossa vertaillaan alueellisia eroja vastaaviin tutkimuksiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Etelä-Pohjanmaan peruskoulun yläluokkalaiset. Aineisto kerättiin opinto-ohjaajien ohjaamana internetkyselynä oppilaanohjaustunnilla. Vastauksia saatiin yhteensä 601.
Tulosten mukaan työn kiinnostavuus, palkkaus ja hyvät työolosuhteet nousivat tärkeimmiksi asioiksi omaa alaa valittaessa. Alan valinnassa työn kiinnostavuus ja haasteellisuus vaikuttivat eniten. Vanhemmilla, oppilaanohjaajilla ja kaverilla oli vähäinen vaikutus alan valintaan. Tietoa eri aloista oli saatu kiitettävästi, lähes kaikilla tutkimukseen vastanneilla yläkoululaisilla oli tiedossa jokin jatkokoulutus, mihin he olivat peruskoulun jälkeen hakemassa.