Asiakaslähtöistä, totta kai? : asiakaslähtöisyyden toteutuminen nuorisopsykiatrisessa toimintakyvyn tutkimuksessa
Palmu, Sini; Saari, Karita (2018)
Palmu, Sini
Saari, Karita
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091115069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091115069
Tiivistelmä
Asiakaslähtöistä toimintatapaa pidetään yhtenä toimintaterapian perusteena. Asiakkaan näkemystä toimintaterapian asiakaslähtöisyyden toteutumisesta ei kuitenkaan aina osata huomioida riittävästi. Asiakaslähtöisyyden toteutuminen vaikuttaa asiakkaan kuulluksi ja kohdatuksi tulemiseen ja mahdollistaa asiakkaan voimaantumisen.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämäyhteistyössä HYKS Nuorisopsykiatrian toimintaterapeuttien kanssa. Halusimme tällä opinnäytetyöllä selvittää, miten asiakaslähtöisyys toteutuu nuorisopsykiatrisessa toimintakyvyn tutkimuksessa nuoren ja toimintaterapeutin näkökulmista. Tulokset kerättiin kyselylomakkeilla, jotka perustuvat asiakaslähtöisyyden teorioihin. Kyselylomakkeet muodostettiin kanadan asiakaslähtöisen mahdollistamisen mallin, Colen ja Tufanon asiakaslähtöisyyden kuuden periaatteen sekä Parkerin asiakaslähtöisen viitekehyksen mukaan.
Määräaikaan mennessä kyselyyn vastasi kolme nuori–toimintaterapeutti-paria. Vastausten perusteella ei voida tehdä johtopäätöksiä asiakaslähtöisyyden toteutumisesta HYKS Nuorisopsykiatrian toimintakyvyn tutkimuksessa. Haastattelimme toimintaterapeutteja kyselyyn osallistumisen estävistä ja mahdollistavista tekijöistä. Kysyimme myös, miten asiakaslähtöisyyden toteutumista tulisi tarkastella ja miten asiakaslähtöisyys toteutuu käytännön työssä. Analysoimme tulokset aineistolähtöisesti aineistosta nousseiden teemojen mukaisesti.
Tämän opinnäytetyön perusteella asiakaslähtöisyyden toteutumisesta HYKS Nuorisopsykiatrian toimintakyvyn tutkimuksessa ei voida tehdä johtopäätöksiä. Asiakaslähtöisyys on toimintaterapian teorioille ja käytännöille keskeistä, joten sen toteutumista tulisi selvittää tarkemmin tulevaisuudessa. Asiakaslähtöisyys on osa hyvää kuntoutuskäytäntöä ja sen merkitystä on korostettu laeissa ja kansallisissa sekä kansainvälisissä suosituksissa.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämäyhteistyössä HYKS Nuorisopsykiatrian toimintaterapeuttien kanssa. Halusimme tällä opinnäytetyöllä selvittää, miten asiakaslähtöisyys toteutuu nuorisopsykiatrisessa toimintakyvyn tutkimuksessa nuoren ja toimintaterapeutin näkökulmista. Tulokset kerättiin kyselylomakkeilla, jotka perustuvat asiakaslähtöisyyden teorioihin. Kyselylomakkeet muodostettiin kanadan asiakaslähtöisen mahdollistamisen mallin, Colen ja Tufanon asiakaslähtöisyyden kuuden periaatteen sekä Parkerin asiakaslähtöisen viitekehyksen mukaan.
Määräaikaan mennessä kyselyyn vastasi kolme nuori–toimintaterapeutti-paria. Vastausten perusteella ei voida tehdä johtopäätöksiä asiakaslähtöisyyden toteutumisesta HYKS Nuorisopsykiatrian toimintakyvyn tutkimuksessa. Haastattelimme toimintaterapeutteja kyselyyn osallistumisen estävistä ja mahdollistavista tekijöistä. Kysyimme myös, miten asiakaslähtöisyyden toteutumista tulisi tarkastella ja miten asiakaslähtöisyys toteutuu käytännön työssä. Analysoimme tulokset aineistolähtöisesti aineistosta nousseiden teemojen mukaisesti.
Tämän opinnäytetyön perusteella asiakaslähtöisyyden toteutumisesta HYKS Nuorisopsykiatrian toimintakyvyn tutkimuksessa ei voida tehdä johtopäätöksiä. Asiakaslähtöisyys on toimintaterapian teorioille ja käytännöille keskeistä, joten sen toteutumista tulisi selvittää tarkemmin tulevaisuudessa. Asiakaslähtöisyys on osa hyvää kuntoutuskäytäntöä ja sen merkitystä on korostettu laeissa ja kansallisissa sekä kansainvälisissä suosituksissa.