Miten ja miksi nuorisotyön ammattilaiset käyttävät lautapelejä työssään?
Liimatainen, Jussi (2018)
Liimatainen, Jussi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091115039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091115039
Tiivistelmä
Tämän työn on tarkoitus vastata kysymyksiin siitä, miten ja miksi lautapelejä käytetään ammatillisen nuorisotyön kentällä. Näihin kysymyksiin pyrittiin vastaamaan laadullisen haastattelututkimuksen keinoin. Haastatteluissa kartoitettiin myös nuorisotyön ammattilaisten näkemyksiä lautapelien merkityksestä ja kasvatuksellisista hyödyistä.
Työn tilaajana toimi Jyväskylän kaupungin nuorisopalveluiden Nuorten taidetyöpajan yksikkö. Tilaajan järjestämä toiminta perustuu työpajapedagogiikkaan ja koostuu valikoimasta eri mittaisia ja kokoisia, ammattilaisten ohjaamia pajaryhmiä. Joissain näistä ryhmistä lautapelejä hyödynnetään osana ohjattua toimintaa, kun taas toisissa niitä pelataan vähän tai ei lainkaan.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Työtä varten haastateltiin yhteensä kahdeksan nuorisotyön ammattilaista. Haastatteluista kuusi toteutettiin yksilöhaastatteluina ja yksi parihaastatteluna. Haastattelut kirjoitettiin auki ja analysoitiin. Analyysin lisäksi kaikkien yksittäisten haastattelujen auki kirjoitettu materiaali on sisällytetty tämän työn liitteisiin.
Tilaajalle työn tarkoitus on selvittää toimintamalleja ja syitä lautapelien käyttöön nuorisotyössä. Lisäksi työn on tarkoitus tuottaa nuorisotyön ammattilaisten kokemuksiin perustuvaa materiaalia lautapelien käytön kehittämiseen tilaajaorganisaatiossa. Tutkimuksesta nousseita oivalluksia voidaan käyttää myös muiden nuorisotyöllisten toimijoiden lautapelitoiminnan vahvistamiseen.
Laajempana, koko ammattialaa koskevana hyötynä, tämä työ pyrki tarjoamaan kuvauksen siitä miten ja miksi lautapelejä käytetään nuorisotyöllisessä toiminnassa. Vaikka niiden käytön aktiivisuus vaihtelee organisaatiosta ja asiakasryhmästä toiseen, lähes kaikki nuorisotyölliset toimijat omistavat lautapelejä. Tästä huolimatta lautapelien pelaamista on tutkittu nuorisotyön näkökulmasta erittäin vähän.
Työ onnistui vastaamaan asettamiinsa kysymyksiin ja tuottamaan uutta tietoa lautapelien käytöstä ja merkityksestä nuorisotyössä. Haastattelujen perusteella näyttää siltä, että lautapelien käyttö ammatillisessa nuorisotyössä on yleensä spontaania ja nuorista sekä ympäristöstä riippuvaista. Vaikuttaisi myös siltä, että lautapelien pelaamisesta nähdään löytyvän monia erilaisia kasvatuksellisia ja opetuksellisia hyötyjä. Lautapelien katsotaan kuitenkin yleensä olevan vain yksi nuorisotyön menetelmä muiden joukossa.
Työn tilaajana toimi Jyväskylän kaupungin nuorisopalveluiden Nuorten taidetyöpajan yksikkö. Tilaajan järjestämä toiminta perustuu työpajapedagogiikkaan ja koostuu valikoimasta eri mittaisia ja kokoisia, ammattilaisten ohjaamia pajaryhmiä. Joissain näistä ryhmistä lautapelejä hyödynnetään osana ohjattua toimintaa, kun taas toisissa niitä pelataan vähän tai ei lainkaan.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Työtä varten haastateltiin yhteensä kahdeksan nuorisotyön ammattilaista. Haastatteluista kuusi toteutettiin yksilöhaastatteluina ja yksi parihaastatteluna. Haastattelut kirjoitettiin auki ja analysoitiin. Analyysin lisäksi kaikkien yksittäisten haastattelujen auki kirjoitettu materiaali on sisällytetty tämän työn liitteisiin.
Tilaajalle työn tarkoitus on selvittää toimintamalleja ja syitä lautapelien käyttöön nuorisotyössä. Lisäksi työn on tarkoitus tuottaa nuorisotyön ammattilaisten kokemuksiin perustuvaa materiaalia lautapelien käytön kehittämiseen tilaajaorganisaatiossa. Tutkimuksesta nousseita oivalluksia voidaan käyttää myös muiden nuorisotyöllisten toimijoiden lautapelitoiminnan vahvistamiseen.
Laajempana, koko ammattialaa koskevana hyötynä, tämä työ pyrki tarjoamaan kuvauksen siitä miten ja miksi lautapelejä käytetään nuorisotyöllisessä toiminnassa. Vaikka niiden käytön aktiivisuus vaihtelee organisaatiosta ja asiakasryhmästä toiseen, lähes kaikki nuorisotyölliset toimijat omistavat lautapelejä. Tästä huolimatta lautapelien pelaamista on tutkittu nuorisotyön näkökulmasta erittäin vähän.
Työ onnistui vastaamaan asettamiinsa kysymyksiin ja tuottamaan uutta tietoa lautapelien käytöstä ja merkityksestä nuorisotyössä. Haastattelujen perusteella näyttää siltä, että lautapelien käyttö ammatillisessa nuorisotyössä on yleensä spontaania ja nuorista sekä ympäristöstä riippuvaista. Vaikuttaisi myös siltä, että lautapelien pelaamisesta nähdään löytyvän monia erilaisia kasvatuksellisia ja opetuksellisia hyötyjä. Lautapelien katsotaan kuitenkin yleensä olevan vain yksi nuorisotyön menetelmä muiden joukossa.