Lasten tunnetaitojen kehittymisen tukeminen : kirjallisuuskatsaus 0–12-vuotiaiden lasten tunnetaitoihin
Rajala, Sini; Rissanen, Emmi; Silver, Aino (2018)
Rajala, Sini
Rissanen, Emmi
Silver, Aino
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090414848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090414848
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoisuutta lasten tunnetaidoista ja niiden kehittymisen tukemisen merkityksestä. Tavoitteisiin kuuluu selvittää mikä rooli vanhemmilla, neuvolalla ja koululla on tunnetaitojen kehittymisen tukemisessa. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiksi muodostuivat mitä ovat lapsen tunnetaidot ja miten vanhemmat, neuvola ja koulu voivat tukea lapsen tunnetaitojen kehittymistä.
Opinnäytetyö on toteutettu narratiivisen eli kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmällä. Tiedonhaussa on käytetty useita eri tietokantoja, esimerkiksi Cinahl, Google Scholar ja Medic. Aineistoa on myös kerätty aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, oppaista sekä tutkimusraporteista.
Tunnetaidot ovat lapselle keskeinen voimavara ja avain psyykkiselle terveydelle. Tunnetaidot ovat taitoja, joilla pystytään tunnistamaan ja säätelemään omia tunteitaan sekä tunnistamaan niitä muissa ihmisissä. Lapsen tunnetaitojen kehittyminen on kokonaisvaltainen prosessi, johon vaikuttaa useat eri tekijät. Lapset aistivat herkästi tunteita itsessään ja muissa. He näyttävät aidot tunteensa herkästi vertaisilleen.
Monet eri tahot voivat tukea lapsen tunnetaitojen kehittymistä. Tässä opinnäytetyössä on käsitelty vanhempien, neuvolan ja koulun osuutta lasten tunnetaitojen kehittymisen tukemisessa. Vanhempien rooli lapsen tunnetaitojen kehittymisen tukemisessa on merkittävin. Neuvola ja koulu ovat vanhempien tunnetaitokasvatuksen tukena ja täydentävät sitä.
Opinnäytetyö on toteutettu narratiivisen eli kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmällä. Tiedonhaussa on käytetty useita eri tietokantoja, esimerkiksi Cinahl, Google Scholar ja Medic. Aineistoa on myös kerätty aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, oppaista sekä tutkimusraporteista.
Tunnetaidot ovat lapselle keskeinen voimavara ja avain psyykkiselle terveydelle. Tunnetaidot ovat taitoja, joilla pystytään tunnistamaan ja säätelemään omia tunteitaan sekä tunnistamaan niitä muissa ihmisissä. Lapsen tunnetaitojen kehittyminen on kokonaisvaltainen prosessi, johon vaikuttaa useat eri tekijät. Lapset aistivat herkästi tunteita itsessään ja muissa. He näyttävät aidot tunteensa herkästi vertaisilleen.
Monet eri tahot voivat tukea lapsen tunnetaitojen kehittymistä. Tässä opinnäytetyössä on käsitelty vanhempien, neuvolan ja koulun osuutta lasten tunnetaitojen kehittymisen tukemisessa. Vanhempien rooli lapsen tunnetaitojen kehittymisen tukemisessa on merkittävin. Neuvola ja koulu ovat vanhempien tunnetaitokasvatuksen tukena ja täydentävät sitä.