Välineitä mentorointiin : Maahanmuuttajat korkeakoulutukseen ja työelämään -hankkeen mentorointitoiminnan arviointi ja kehittäminen
Miettinen, Taina (2018)
Miettinen, Taina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090314806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090314806
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Taina Miettinen
Välineitä mentorointiin. Maahanmuuttajat korkeakoulutukseen ja työelämään hankkeen mentorointitoiminnan arviointi ja kehittäminen.
69 s., 6 liitettä
Syyskuu 2018
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida ja kehittää Diakonia-ammattikorkeakoulun Maahanmuuttajat korkeakoulutukseen ja työelämään -hankkeelle tuotettuja mentorointitoiminnan välineitä. Mentoroinnin tavoitteena oli tukea hankkeen maahanmuuttajaopiskelijoita kohti sosiaali- ja terveysalan tutkinto-opiskelua Diakonia-ammattikorkeakoulussa. Tämä on raportti kehittämispainotteisesta opinnäytetyöstä, joka toteutettiin keväällä 2018.
Mentoroinnin välineitä arviointiin kolme: 1) Tarvekartoitus, jonka tavoitteena oli selvittää hankkeen maahanmuuttajaopiskelijoiden tarpeet ja toiveet mentoroinnille ja osallistaa heidät suunnittelemaan heille tarjottavaa tukipalvelua. 2) MoodleRooms-alusta, joka tuotettiin mentoroinnin tietopankiksi ja viestintävälineeksi käyttäjinään toiminnan osapuolet eli hankkeen maahanmuuttajaopiskelijat (aktorit) ja Diakonia-ammattikorkeakoulun tutkinto-opiskelijat (mentorit). 3) Mentorointitoiminnan työohje, johon koottiin keväällä 2018 hankkeessa toteutettu mentorointiprosessi suunnitteluvaiheesta toiminnan päättämiseen sekä vaiheisiin liittyvät kehitysehdotukset. Työohjeen tavoitteena oli mahdollistaa mentoroinnin tulevat toteutukset.
Opinnäytetyössä on saatu tietoa mentorointitoiminnassa käytetyistä välineistä sekä ideoita niiden kehittämiseksi. Välineille asetetut tavoitteet toteutuivat seuraavasti: Tarvekartoitukseen osallistumalla opiskelijat pääsivät vaikuttamaan mentoroinnin sisältöön tuoden esille toiveitaan ja ideoitaan suunnittelun tueksi. MoodleRoomsia hyödynnettiin tietopankkina, mutta ei viestintäkanavana.Mentorointitoiminnan kokoava työohje kehitysehdotuksineen mahdollistaa toiminnan käynnistämisen hankkeen tulevina lukukausina. Työohjetta voi hyödyntää soveltaen mentoroinnin käynnistämisessä myös muissa ympäristöissä. Maahanmuuttajat korkeakoulutukseen ja työelämään -hankkeen opiskelijoilta saadun palautteen perusteella mentorointia on pidetty tärkeänä tukena opiskelulle.
Asiasanat: ammattikorkeakoulut, korkea-asteen koulutus, korkeakouluopiskelu, maahanmuuttajat, mentorointi, projektit, työllistyminen, valmennus, vähemmistöt
Taina Miettinen
Välineitä mentorointiin. Maahanmuuttajat korkeakoulutukseen ja työelämään hankkeen mentorointitoiminnan arviointi ja kehittäminen.
69 s., 6 liitettä
Syyskuu 2018
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida ja kehittää Diakonia-ammattikorkeakoulun Maahanmuuttajat korkeakoulutukseen ja työelämään -hankkeelle tuotettuja mentorointitoiminnan välineitä. Mentoroinnin tavoitteena oli tukea hankkeen maahanmuuttajaopiskelijoita kohti sosiaali- ja terveysalan tutkinto-opiskelua Diakonia-ammattikorkeakoulussa. Tämä on raportti kehittämispainotteisesta opinnäytetyöstä, joka toteutettiin keväällä 2018.
Mentoroinnin välineitä arviointiin kolme: 1) Tarvekartoitus, jonka tavoitteena oli selvittää hankkeen maahanmuuttajaopiskelijoiden tarpeet ja toiveet mentoroinnille ja osallistaa heidät suunnittelemaan heille tarjottavaa tukipalvelua. 2) MoodleRooms-alusta, joka tuotettiin mentoroinnin tietopankiksi ja viestintävälineeksi käyttäjinään toiminnan osapuolet eli hankkeen maahanmuuttajaopiskelijat (aktorit) ja Diakonia-ammattikorkeakoulun tutkinto-opiskelijat (mentorit). 3) Mentorointitoiminnan työohje, johon koottiin keväällä 2018 hankkeessa toteutettu mentorointiprosessi suunnitteluvaiheesta toiminnan päättämiseen sekä vaiheisiin liittyvät kehitysehdotukset. Työohjeen tavoitteena oli mahdollistaa mentoroinnin tulevat toteutukset.
Opinnäytetyössä on saatu tietoa mentorointitoiminnassa käytetyistä välineistä sekä ideoita niiden kehittämiseksi. Välineille asetetut tavoitteet toteutuivat seuraavasti: Tarvekartoitukseen osallistumalla opiskelijat pääsivät vaikuttamaan mentoroinnin sisältöön tuoden esille toiveitaan ja ideoitaan suunnittelun tueksi. MoodleRoomsia hyödynnettiin tietopankkina, mutta ei viestintäkanavana.Mentorointitoiminnan kokoava työohje kehitysehdotuksineen mahdollistaa toiminnan käynnistämisen hankkeen tulevina lukukausina. Työohjetta voi hyödyntää soveltaen mentoroinnin käynnistämisessä myös muissa ympäristöissä. Maahanmuuttajat korkeakoulutukseen ja työelämään -hankkeen opiskelijoilta saadun palautteen perusteella mentorointia on pidetty tärkeänä tukena opiskelulle.
Asiasanat: ammattikorkeakoulut, korkea-asteen koulutus, korkeakouluopiskelu, maahanmuuttajat, mentorointi, projektit, työllistyminen, valmennus, vähemmistöt