Toiminnallisen opinnäytetyön oppimiskokemukset
Saastamoinen, Mervi; Vähä, Tuomo; Ypyä, Johanna; Alahuhta, Maija; Päätalo, Kati (2018)
Saastamoinen, Mervi
Vähä, Tuomo
Ypyä, Johanna
Alahuhta, Maija
Päätalo, Kati
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081714552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081714552
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa kuvataan toiminnallisen opinnäytetyön prosessia. Esimerkkinä käytetään Oulun ammattikorkeakoulussa tehtyä opinnäytetyötä, jossa tuotettiin opetuskäyttöön video verenpaineen mittaamisesta.
Opinnäytetyön prosessi kuvataan vaiheittain opinnäytetyön suunnitelman laatimisesta loppuraportin kirjoittamiseen saakka. Artikkelista on hyötyä opiskelijoille, jotka suunnittelevat tai toteuttavat toiminnallista opinnäytetyötä. Opiskelijat pohtivat usein valintaa tutkimusluonteisen ja toiminnallisen opinnäytetyön välillä. Tällöin on hyvä tietää, mitä toiminnallinen opinnäytetyö tarkoittaa ja mitä sen tekeminen vaatii. On tärkeää tiedostaa toiminnallisen opinnäytetyön erityislaatuisuus ja haasteet verrattuna tutkimusluonteisen opinnäytetyön tekemiseen.
Opinnäytetyön prosessi kuvataan vaiheittain opinnäytetyön suunnitelman laatimisesta loppuraportin kirjoittamiseen saakka. Artikkelista on hyötyä opiskelijoille, jotka suunnittelevat tai toteuttavat toiminnallista opinnäytetyötä. Opiskelijat pohtivat usein valintaa tutkimusluonteisen ja toiminnallisen opinnäytetyön välillä. Tällöin on hyvä tietää, mitä toiminnallinen opinnäytetyö tarkoittaa ja mitä sen tekeminen vaatii. On tärkeää tiedostaa toiminnallisen opinnäytetyön erityislaatuisuus ja haasteet verrattuna tutkimusluonteisen opinnäytetyön tekemiseen.