Elektrolyyttihäiriöt : Verkko-oppimateriaalia Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoille
Nylund, Emilia; Ollikainen, Henna (2018)
Nylund, Emilia
Ollikainen, Henna
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081714546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081714546
Tiivistelmä
Elektrolyyttihäiriöt ovat olennainen osa sairaanhoitajan osaamista. Niitä esiintyy, kun elektrolyyttitaso elimistössä on liian korkea tai matala. Elektrolyyttihäiriöt ovat yleisimpiä ikääntyneillä ihmisillä.
Opinnäytetyömme aiheeksi valikoitui elektrolyyttihäiriöt. Toimeksiantajana työlle toimi Oulun ammattikorkeakoulu. Aiheen saimme kliinisen hoitotyön opettajilta, sillä heillä oli tarve innostavaan oppimateriaaliin elektrolyyttihäiriöistä. Opiskelijat ovat kokeneet elektrolyyttihäiriöt vaikeaksi aiheeksi ja myös opettajat ovat kokeneet, että aiheen opettaminen ei ole ollut kovin mielekästä. Päätimme tarttua haasteeseen ja tuottaa mieleistä oppimateriaalia sekä opiskelijoille että opettajille.
Opinnäytetyön tulostavoitteena oli tuottaa opintokokonaisuus elektrolyyttihäiriöistä Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoille kliinisen hoitotyön kurssille. Laatutavoitteena oli tuottaa ymmärrettävää ja selkeää, tutkittuun ja ajantasaiseen tietoon perustuvaa sekä kiinnostusta herättävää oppimateriaalia. Projektin tavoitteena oli syventää myös omaa osaamista ja tietoa aiheesta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi keväällä 2018 opintokokonaisuus, joka laadittiin valmiiksi kootun, tutkittuun tietoon perustuvan tietoperustan pohjalta kolmeksi PowerPoint -diasarjaksi. Diasarjojen aiheina ovat ”yleistä ihmisen nestetasapainosta” sekä ”natrium- ja kaliumaineenvaihdunta” erillisinä diasarjoinaan. Kaikkiin diasarjoihin on myös tuotettu ääni käyttämällä PowerPointMix -ohjelmaa. Oppimateriaali sisältää myös lopputestin diasarjojen pohjalta. Opettajat voivat hyödyntää opintokokonaisuutta käyttäen sitä opettamisen tukena oppitunneilla tai itsenäisesti opiskeltavana lisäoppimateriaalina kliinisen hoitotyön opetuksessa edesauttaen opiskelijoiden oppimista. Materiaalia on mahdollisuus kehittää ottamalla mukaan vielä hypo- ja hyperkalsemia sekä vaikeuttaa materiaalia ylemmän vuosikurssin opiskelijoille.
Opiskelijoilta saatu palaute opintokokonaisuudesta oli pääosin positiivista. Saamamme palautteen perusteella saavutimme opinnäytetyöllemme asettamat tavoitteet. Saimme myös jonkin verran kehitysehdotuksia. Kehitysehdotusten ja saadun palautteen pohjalta kehitimme oppimateriaaliamme.
Opinnäytetyömme aiheeksi valikoitui elektrolyyttihäiriöt. Toimeksiantajana työlle toimi Oulun ammattikorkeakoulu. Aiheen saimme kliinisen hoitotyön opettajilta, sillä heillä oli tarve innostavaan oppimateriaaliin elektrolyyttihäiriöistä. Opiskelijat ovat kokeneet elektrolyyttihäiriöt vaikeaksi aiheeksi ja myös opettajat ovat kokeneet, että aiheen opettaminen ei ole ollut kovin mielekästä. Päätimme tarttua haasteeseen ja tuottaa mieleistä oppimateriaalia sekä opiskelijoille että opettajille.
Opinnäytetyön tulostavoitteena oli tuottaa opintokokonaisuus elektrolyyttihäiriöistä Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoille kliinisen hoitotyön kurssille. Laatutavoitteena oli tuottaa ymmärrettävää ja selkeää, tutkittuun ja ajantasaiseen tietoon perustuvaa sekä kiinnostusta herättävää oppimateriaalia. Projektin tavoitteena oli syventää myös omaa osaamista ja tietoa aiheesta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi keväällä 2018 opintokokonaisuus, joka laadittiin valmiiksi kootun, tutkittuun tietoon perustuvan tietoperustan pohjalta kolmeksi PowerPoint -diasarjaksi. Diasarjojen aiheina ovat ”yleistä ihmisen nestetasapainosta” sekä ”natrium- ja kaliumaineenvaihdunta” erillisinä diasarjoinaan. Kaikkiin diasarjoihin on myös tuotettu ääni käyttämällä PowerPointMix -ohjelmaa. Oppimateriaali sisältää myös lopputestin diasarjojen pohjalta. Opettajat voivat hyödyntää opintokokonaisuutta käyttäen sitä opettamisen tukena oppitunneilla tai itsenäisesti opiskeltavana lisäoppimateriaalina kliinisen hoitotyön opetuksessa edesauttaen opiskelijoiden oppimista. Materiaalia on mahdollisuus kehittää ottamalla mukaan vielä hypo- ja hyperkalsemia sekä vaikeuttaa materiaalia ylemmän vuosikurssin opiskelijoille.
Opiskelijoilta saatu palaute opintokokonaisuudesta oli pääosin positiivista. Saamamme palautteen perusteella saavutimme opinnäytetyöllemme asettamat tavoitteet. Saimme myös jonkin verran kehitysehdotuksia. Kehitysehdotusten ja saadun palautteen pohjalta kehitimme oppimateriaaliamme.