Suotuisan ostoympäristön kehittäminen visuaalisia keinoja hyödyntäen : Case: Antikvariaatti Oulun Ale-Kirja Ky
Raappana, Riitu (2018)
Raappana, Riitu
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081614543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081614543
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä niihin yrityksen sisäisiin tekijöihin, joita kontrolloimalla yritys voi luoda kuluttajilleen miellyttävän ostoympäristön. Näitä keinoja hyödyntäen yritys pyrkii positiivisesti vaikuttamaan kuluttajien ostopäätöksen syntymiseen liikkeessä, ja näin ollen lisäämään yrityksen myyntiä. Tarkasteltavaksi yritykseksi on valittu Antikvariaatti Oulun Ale-Kirja Ky, jonka liikeideana on myydä, vaihtaa sekä ostaa kirjoja, lehtiä ja elokuvia. Opinnäytetyössä perehdytään antikvariaatin hyödyntämiin sisäisen markkinoinnin keinoihin, ja analysoidaan kuinka niitä voisi kehittää. Lisäksi työssä ehdotetaan joitain uusia keinoja vanhojen hyviksi havaittujen keinojen rinnalle.
Tavoitteena on kerätä teorian pohjalta kuluttajien suotuisaan ostoympäristöön vaikuttavat tekijät, ja analysoida niitä Ale-Kirjaan. Teoria-aineistona on hyödynnetty erilaisia markkinointiin, visuaalisuuteen sekä ostoympäristöön ja psykologiaan liittyviä teoksia. Sijaintia on tarkasteltu Aalto-yliopiston professorin mietteiden kautta. Sijainnin merkitystä todella tärkeänä pitäviä kuluttajatyyppejä tarkastellaan Turun kauppakorkeakoulun tekemän tutkimuksen kautta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen tutkimus, sillä sen tarkoitus on tutkia ja kehittää jo Ale-Kirjan valmiiksi hyödyntämiä visuaalisia keinoja, mutta myös ideoida uusia menetelmiä piristämään myymäläympäristöä. Tutkimuksessa käy ilmi, että antikvariaatti hyödyntää näitä keinoja kiitettävästi, eikä muutamaan osa-alueeseen ole kehitettävää lainkaan. Näitä ovat myymälän valaistus ja taustamusiikki. Alueet, joihin kehitettävää löytyi, ovat myymälän julkisivu ja näyteikkuna, myymälän pohjaratkaisuun luokiteltu sisäinen opastus ja tuotteiden löydettävyys, sekä tuotteiden esille asettelu ja hinnoittelu. Kyseessä on pieni kohdeyritys, jolla ei ole markkinointiin liittyvää budjettia, joten kaikki kehityskeinot ovat yksinkertaisia, eivätkä ne vaadi juuri lainkaan resursseja. Jatkoa ajatellen Oulun Ale-Kirja voisi rohkeasti kehitellä uusia piristyksiä myymäläympäristöön niin kuluttajien mielenkiinnon ylläpitämiseksi, kuin työntekijöidenkin iloksi.
Tavoitteena on kerätä teorian pohjalta kuluttajien suotuisaan ostoympäristöön vaikuttavat tekijät, ja analysoida niitä Ale-Kirjaan. Teoria-aineistona on hyödynnetty erilaisia markkinointiin, visuaalisuuteen sekä ostoympäristöön ja psykologiaan liittyviä teoksia. Sijaintia on tarkasteltu Aalto-yliopiston professorin mietteiden kautta. Sijainnin merkitystä todella tärkeänä pitäviä kuluttajatyyppejä tarkastellaan Turun kauppakorkeakoulun tekemän tutkimuksen kautta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen tutkimus, sillä sen tarkoitus on tutkia ja kehittää jo Ale-Kirjan valmiiksi hyödyntämiä visuaalisia keinoja, mutta myös ideoida uusia menetelmiä piristämään myymäläympäristöä. Tutkimuksessa käy ilmi, että antikvariaatti hyödyntää näitä keinoja kiitettävästi, eikä muutamaan osa-alueeseen ole kehitettävää lainkaan. Näitä ovat myymälän valaistus ja taustamusiikki. Alueet, joihin kehitettävää löytyi, ovat myymälän julkisivu ja näyteikkuna, myymälän pohjaratkaisuun luokiteltu sisäinen opastus ja tuotteiden löydettävyys, sekä tuotteiden esille asettelu ja hinnoittelu. Kyseessä on pieni kohdeyritys, jolla ei ole markkinointiin liittyvää budjettia, joten kaikki kehityskeinot ovat yksinkertaisia, eivätkä ne vaadi juuri lainkaan resursseja. Jatkoa ajatellen Oulun Ale-Kirja voisi rohkeasti kehitellä uusia piristyksiä myymäläympäristöön niin kuluttajien mielenkiinnon ylläpitämiseksi, kuin työntekijöidenkin iloksi.