Viulutaiteilija Anatoli Melnikovin musiikkifilosofia ja sen kuvastuminen hänen soitonopetuksessaan
Saastamoinen, Mari (2017)
Saastamoinen, Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018080914455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018080914455
Tiivistelmä
Tutkielma keskittyi kartoittamaan viulutaiteilija Anatoli Melnikovin musiikkifilosofiaa ja hänen musiikillisia periaatteitaan sekä sitä, miten se näkyy käytännössä hänen opetustyössään. Tehtävänä oli selvittää Melnikovin musiikillista ajattelua. Lisäksi käytiin läpi kaikkea, mikä vaikutti hänen musiikillisen ideologiansa kehitykseen hänen omasta koulutuksestaan aina muusikkouran kautta pitkään opettamiskokemukseen. Käytiin tarkemmin läpi venäläisen viulukoulutuksen yleisiä opetusperiaatteita ja myös Anatoli Melnikovin omaa elämäkertaa. Tutkielmassa kuvattiin myös musiikkifilosofian ja musiikkikasvatusfilosofian käsitteitä lähemmin.
Tutkielma tehtiin haastattelututkimuksena. Haastattelut tehtiin ja litteroitiin englanniksi, käännettiin suomeksi ja myöhemmin vastauksia analysoitiin kvalitatiivisen tutkimuksen periaatteilla. Haastattelukysymykset oli jaoteltu kolmeen osaan: musiikki ja muusikkous, koulutus ja opettaminen ja tulkinta ja soittotekniikka. Jokaisessa osiossa oli noin 10-13 haastattelukysymystä. Tutkimuksessa selvisi, kuinka monipuolinen Anatoli Melnikovin musiikkifilosofia on, miten hän kokee musiikin universumin tärkeänä osana ja kuinka kunnioittavasti meidän pitäisi suhtautua musiikkiin. Käytännön opetuksessa hän pitää tärkeänä, että pystyy välittämään rakkauden musiikkiin myös oppilaisiinsa. Hän painottaa mallioppimisen merkitystä ja pyrkii oppitunneilla opettaessaan aina pääsemään ongelman ytimeen ja syyhyn ratkaistakseen sen ja selittämään ratkaisun oppilailleen. Anatoli Melnikov suhtautuu työhönsä intohimoisesti, eikä lakkaa koskaan etsimästä musiikista jotain uutta ja virkistävää.
Tutkielma tehtiin haastattelututkimuksena. Haastattelut tehtiin ja litteroitiin englanniksi, käännettiin suomeksi ja myöhemmin vastauksia analysoitiin kvalitatiivisen tutkimuksen periaatteilla. Haastattelukysymykset oli jaoteltu kolmeen osaan: musiikki ja muusikkous, koulutus ja opettaminen ja tulkinta ja soittotekniikka. Jokaisessa osiossa oli noin 10-13 haastattelukysymystä. Tutkimuksessa selvisi, kuinka monipuolinen Anatoli Melnikovin musiikkifilosofia on, miten hän kokee musiikin universumin tärkeänä osana ja kuinka kunnioittavasti meidän pitäisi suhtautua musiikkiin. Käytännön opetuksessa hän pitää tärkeänä, että pystyy välittämään rakkauden musiikkiin myös oppilaisiinsa. Hän painottaa mallioppimisen merkitystä ja pyrkii oppitunneilla opettaessaan aina pääsemään ongelman ytimeen ja syyhyn ratkaistakseen sen ja selittämään ratkaisun oppilailleen. Anatoli Melnikov suhtautuu työhönsä intohimoisesti, eikä lakkaa koskaan etsimästä musiikista jotain uutta ja virkistävää.