Rudimenteilla ryhmässä : Yhteistoiminnallinen oppiminen nuorille rumpaleille
Paakki, Oskari (2018)
Paakki, Oskari
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018072614389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018072614389
Tiivistelmä
Laadullisena toimintatutkimuksena toteutettu instrumenttipedagoginen opinnäytetyöni kartoitti ryhmäopetuksen mahdollisuuksia yksilöopetuksen rinnalla rumpujen soitossa. Vedin Keski-Pohjanmaan konservatoriossa kahta rumpuryhmää muun opetustyön ohessa syys- ja kevätlukukaudella 2017-2018. Rumpuryhmäopetus oli konservatorion pilottihanke, jonka tarkoituksena oli tarjota uusille oppilaille yhteistoiminnallista harjoittelua ja jolla pyrittiin lisäämään kiinnostusta instrumentin harrastusta kohtaan.
Tietopohjassa tarkasteltiin rumpuryhmien tilannetta Suomessa, lapsen kehitysvaiheita sekä soittotaidon oppimista ryhmässä. Tiedonkeruumenetelminä käytin teemahaastattelua kokeneimmille rumpuryhmäkouluttajille. Toimintatutkimuksella pyrin kehittämään reflektiivisellä otteella omaa instrumenttiopetustani ja soiton alkuopetusmateriaaleja. Pedagogista tarkastelua syvensin yhteistoiminnallisella ja kokemuksellisella oppimisella. Keskeisessä roolissa tiedonmuodostuksessa oli hiljainen tieto, joka on kohdallani karttunut omasta varusmiespalvelusvuodesta Puolustusvoimien Varusmiessoittokunnan rumpuryhmässä.
Tulokset olivat innostavia: uusi rumpujen ryhmäopetusmenetelmäni ilahduttavasti vakiinnutti paikkansa konservatorion opetussuunnitelmassa ensimmäisen pilottivuoden jälkeen.
Rumpujen soiton opettamisen lisäksi opinnäytetyötäni voi hyödyntää myös muiden instrumenttien opettamiseen. Ryhmäkoon opettaminen on varteenotettava vaihtoehto erityisesti valmentaville jaksoille.
Opinnäytetyön tekeminen oli mielenkiintoinen prosessi ja onnekseni sain heti mahdollisuuden toteuttaa rumpuryhmätoimintaa Keski-Pohjanmaan konservatoriossa. Yksilöopetukseen verrattuna ryhmäkoon opettamien oli haastava mutta palkitseva kokemus.
Tietopohjassa tarkasteltiin rumpuryhmien tilannetta Suomessa, lapsen kehitysvaiheita sekä soittotaidon oppimista ryhmässä. Tiedonkeruumenetelminä käytin teemahaastattelua kokeneimmille rumpuryhmäkouluttajille. Toimintatutkimuksella pyrin kehittämään reflektiivisellä otteella omaa instrumenttiopetustani ja soiton alkuopetusmateriaaleja. Pedagogista tarkastelua syvensin yhteistoiminnallisella ja kokemuksellisella oppimisella. Keskeisessä roolissa tiedonmuodostuksessa oli hiljainen tieto, joka on kohdallani karttunut omasta varusmiespalvelusvuodesta Puolustusvoimien Varusmiessoittokunnan rumpuryhmässä.
Tulokset olivat innostavia: uusi rumpujen ryhmäopetusmenetelmäni ilahduttavasti vakiinnutti paikkansa konservatorion opetussuunnitelmassa ensimmäisen pilottivuoden jälkeen.
Rumpujen soiton opettamisen lisäksi opinnäytetyötäni voi hyödyntää myös muiden instrumenttien opettamiseen. Ryhmäkoon opettaminen on varteenotettava vaihtoehto erityisesti valmentaville jaksoille.
Opinnäytetyön tekeminen oli mielenkiintoinen prosessi ja onnekseni sain heti mahdollisuuden toteuttaa rumpuryhmätoimintaa Keski-Pohjanmaan konservatoriossa. Yksilöopetukseen verrattuna ryhmäkoon opettamien oli haastava mutta palkitseva kokemus.