Toimintasuunnitelma uuden palvelun asiakashankinnan tueksi
Laiho, Aleksi (2018)
Laiho, Aleksi
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018070214306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018070214306
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on laatia toimintasuunnitelma tehostamaan asiakashankintaa. Yhteistyökumppanina toimii turkulainen digitalisoiva IT-talo Sovellos Oy. Toimintasuunnitelma otetaan avuksi yrityksen uuden palvelun asiakashankinnassa. Asiakashankinnan suunnittelu on tietotekniikan toimialalla tärkeää, koska kilpailu asiakkaista on kovaa. Kilpailijoista on pystyttävä erottautumaan, johon opinnäytetyön toimintasuunnitelma antaa yritykselle apua.
Toimintasuunnitelman keskeiset aiheet ovat kohderyhmien valitseminen ja kohderyhmille markkinoiminen. Kohderyhmät ja markkinointikanavat valikoituivat yhdessä Sovelloksen toimitusjohtajan kanssa. Markkinoinnin ja asiakashankinnan toteutumisen seuraamiseksi luotiin Gantt-kaavio.
Opinnäytetyön toimintasuunnitelman tavoitteiden lopullisia tuloksia pystytään tarkastelemaan vasta loppusyksystä 2018, kun toimintasuunnitelma on ollut käytössä. Toimintasuunnitelma on kuitenkin selkeä ja tukee yrityksen asiakashankintaa. Suunnitelmaa voidaan soveltaa myös yrityksen muiden palveluiden asiakashankinnassa.
Toimintasuunnitelman keskeiset aiheet ovat kohderyhmien valitseminen ja kohderyhmille markkinoiminen. Kohderyhmät ja markkinointikanavat valikoituivat yhdessä Sovelloksen toimitusjohtajan kanssa. Markkinoinnin ja asiakashankinnan toteutumisen seuraamiseksi luotiin Gantt-kaavio.
Opinnäytetyön toimintasuunnitelman tavoitteiden lopullisia tuloksia pystytään tarkastelemaan vasta loppusyksystä 2018, kun toimintasuunnitelma on ollut käytössä. Toimintasuunnitelma on kuitenkin selkeä ja tukee yrityksen asiakashankintaa. Suunnitelmaa voidaan soveltaa myös yrityksen muiden palveluiden asiakashankinnassa.