Kiinalaiset matkailijat Kouvolassa – yritysten valmiudet, odotukset ja kehittämistarpeet
Kekäläinen, Helena (2018)
Kekäläinen, Helena
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062514210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062514210
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni ’Kiinalaiset matkailijat Kouvolassa – yritysten valmiudet, odotukset ja kehittämistarpeet’ on tutkimustyö, joka käsittelee Kouvolan alueen matkailutoimijoiden nykytilaa, valmiuksia ja halukkuutta kehittää palveluitaan kiinalaisille matkailijoille. Tutkimustyön taustateoriana on Kiinan kulttuuriin ja kiinalaisten matkailuun liittyvää aineistoa. Taustateoria antaa yleiskuvaa kiinalaisten matkailijoiden kulttuuritaustasta, asiakaskäyttäytymisestä ja matkakohteiden valintaan vaikuttavista tekijöistä. Kiinalaisten matkailijoiden segmentissä olen keskittynyt vapaa-ajan matkailuun, mutta tutkimus sivuaa myös liiketoimintaan tai koulutukseen liittyvää matkailua.
Opinnäytetyö on VisitKouvolan toimeksianto. VisitKouvola on Kouvolan kaupungin omistaman Kouvolan seudun elinkeinoyhtiö, Kouvola Innovation Oy:n alaisuudessa toimiva brändi, joka vastaa Kouvolan vetovoiman kasvattamisesta ja matkailuelinkeinon edistämisestä, toimien paikallisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä puolistrukturoitua haastattelua ja kyselytutkimusta verkkototeutuksena. Kyselytutkimuksia oli kaksi. Ensimmäinen tutkimus oli Suomessa toimiville kiinalaisille matkanjärjestäjille suunnattu sähköisesti toteutettu kyselytutkimus, jolla syvensin taustateoria-aineistoa. Toinen tutkimus kohdistui Kouvolan alueen matkailualalla toimiviin yrityksiin ja on opinnäytetyöni keskeinen tutkimus.
Matkanjärjestäjäkyselyn perusteella Helsinki on kiinalaisten matkailijoiden silmissä Suomen kärkikohde. Jatkossa kiinnostavuutta lisäävät Lappi, saaristo ja järvi -kohteet sekä Helsinki East. Matkanjärjestäjien mukaan Pohjoinen kulttuuri ja siihen liittyvä bisness kiinnostaa. Kyselyyn vastanneet matkanjärjestäjät tietävät Kouvolan, mutta heillä ei ole vielä valikoimassaan tuotepaketteja alueelle. Kouvolan ja Kiinan välinen junayhteys herätti matkanjärjestäjissä kiinnostusta, ja pidettiin mahdollisena, että se kehittää Kouvolan aluetta. Kouvola nähtiin potentiaalisena technical visit ja stop over -kohteena sekä kohteena, jossa voitaisiin kehittää rautatiehen liittyvää yritystoimintaa ja matkailutuotteita.
Kouvolaan alueen matkailuyrityksille suunnatun tutkimuksen perusteella isolla osalla yrityksistä on ollut jonkinlaista kosketuspintaa kiinalaisten Suomeen kohdistuvaan incoming-matkailuun. Osassa yrityksiä on ollut kiinalaisia asiakkaita, mutta kiinalaisten osuus on marginaalista. Konttijunayhteyden merkitys matkailun kehittämismahdollisuuksille tiedostettiin matkanjärjestäjien lisäksi myös alueen yrityksissä. Kiinalaiset matkailijat nähtiin yhtenä potentiaalisena kohderyhmänä lisäämään matkailun ympärivuotisuutta. Yrityksissä oltiin kiinnostuneita kiinalaisista matkailijoista, mutta segmenttiin suhtauduttiin pienellä varauksella kulttuurierojen ja kielimuurin vuoksi. Alueelta löytyy halukkuutta kehittää palveluita kiinalaisille matkailijoille yhdessä alueen yritysten sekä matkanjärjestäjien kanssa. VisitKouvola miellettiin matkailuyrittäjiä yhteistyöhön kokoavaksi kattotoimijaksi.
Opinnäytetyöni ’Kiinalaiset matkailijat Kouvolassa – yritysten valmiudet, odotukset ja kehittämistarpeet’ on tutkimustyö, joka käsittelee Kouvolan alueen matkailutoimijoiden nykytilaa, valmiuksia ja halukkuutta kehittää palveluitaan kiinalaisille matkailijoille. Tutkimustyön taustateoriana on Kiinan kulttuuriin ja kiinalaisten matkailuun liittyvää aineistoa. Taustateoria antaa yleiskuvaa kiinalaisten matkailijoiden kulttuuritaustasta, asiakaskäyttäytymisestä ja matkakohteiden valintaan vaikuttavista tekijöistä. Kiinalaisten matkailijoiden segmentissä olen keskittynyt vapaa-ajan matkailuun, mutta tutkimus sivuaa myös liiketoimintaan tai koulutukseen liittyvää matkailua.
Opinnäytetyö on VisitKouvolan toimeksianto. VisitKouvola on Kouvolan kaupungin omistaman Kouvolan seudun elinkeinoyhtiö, Kouvola Innovation Oy:n alaisuudessa toimiva brändi, joka vastaa Kouvolan vetovoiman kasvattamisesta ja matkailuelinkeinon edistämisestä, toimien paikallisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä puolistrukturoitua haastattelua ja kyselytutkimusta verkkototeutuksena. Kyselytutkimuksia oli kaksi. Ensimmäinen tutkimus oli Suomessa toimiville kiinalaisille matkanjärjestäjille suunnattu sähköisesti toteutettu kyselytutkimus, jolla syvensin taustateoria-aineistoa. Toinen tutkimus kohdistui Kouvolan alueen matkailualalla toimiviin yrityksiin ja on opinnäytetyöni keskeinen tutkimus.
Matkanjärjestäjäkyselyn perusteella Helsinki on kiinalaisten matkailijoiden silmissä Suomen kärkikohde. Jatkossa kiinnostavuutta lisäävät Lappi, saaristo ja järvi -kohteet sekä Helsinki East. Matkanjärjestäjien mukaan Pohjoinen kulttuuri ja siihen liittyvä bisness kiinnostaa. Kyselyyn vastanneet matkanjärjestäjät tietävät Kouvolan, mutta heillä ei ole vielä valikoimassaan tuotepaketteja alueelle. Kouvolan ja Kiinan välinen junayhteys herätti matkanjärjestäjissä kiinnostusta, ja pidettiin mahdollisena, että se kehittää Kouvolan aluetta. Kouvola nähtiin potentiaalisena technical visit ja stop over -kohteena sekä kohteena, jossa voitaisiin kehittää rautatiehen liittyvää yritystoimintaa ja matkailutuotteita.
Kouvolaan alueen matkailuyrityksille suunnatun tutkimuksen perusteella isolla osalla yrityksistä on ollut jonkinlaista kosketuspintaa kiinalaisten Suomeen kohdistuvaan incoming-matkailuun. Osassa yrityksiä on ollut kiinalaisia asiakkaita, mutta kiinalaisten osuus on marginaalista. Konttijunayhteyden merkitys matkailun kehittämismahdollisuuksille tiedostettiin matkanjärjestäjien lisäksi myös alueen yrityksissä. Kiinalaiset matkailijat nähtiin yhtenä potentiaalisena kohderyhmänä lisäämään matkailun ympärivuotisuutta. Yrityksissä oltiin kiinnostuneita kiinalaisista matkailijoista, mutta segmenttiin suhtauduttiin pienellä varauksella kulttuurierojen ja kielimuurin vuoksi. Alueelta löytyy halukkuutta kehittää palveluita kiinalaisille matkailijoille yhdessä alueen yritysten sekä matkanjärjestäjien kanssa. VisitKouvola miellettiin matkailuyrittäjiä yhteistyöhön kokoavaksi kattotoimijaksi.