Etäkuntoutuksen kehittämissuunnitelma ammatillisessa KIILA-kuntoutuksessa
Majander, Elise (2018)
Majander, Elise
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062414204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062414204
Tiivistelmä
Yhteiskunnan digitalisoituminen haastaa eri palveluntarjoajat kehittämään omaa toimintaansa. Tämä näkyy myös kuntoutuksen sektorilla, jossa etäkuntoutuksen suunnittelu ja kehittäminen on käynnistynyt. Ammatillisen KIILA-kuntoutuksen keinoin halutaan edistää työikäisen väestön työssäjaksamista sekä työkykyisenä pysymistä. Kelan suunnittelema KIILA-kuntoutus koostu yksilö- ja ryhmäjaksoista. Etäkuntoutuksen avulla kuntoutujaa voidaan tukea hänen tavoitteissan ryhmäjaksojen välillä.
Kuntoutuskeskus Kankaanpää on tämän työelämälähtöisen, toiminnallisen työn tilaaja, jossa tavoitteena on kehittää etäkuntoutusta Moodle-toimintaympäristössä. Kohteeksi valikoitui KIILA-kuntoutus. Opinnäytetyö on laadullinen ja toteutettu teema-haastattelemalla kuntoutuksen asiantuntijoita. Opinnäytetyö käynnistyi kartoittamalla etäkuntoutuksen nykytila ja tarjoamalla esille nouseviin haasteisiin kehittämisehdotuksia. Kartoituksessa nousi esille kolme etäkuntoutukseen liittyvää haastetta, joihin ehdotetaan tässä opinnäytetyössä kehittämisratkaisuja.
Ensimmäinen haaste liittyi etäkuntoutuksen työ- ja toimintaympäristön (Moodle) visuaaliseen ilmeeseen ja käytettävyyteen. Virtuaaliympäristöä ei koettu mielekkäänä tai mielenkiintoisena. Moodle päivitettiin uusimpaan versioon, joka mahdollisti visuaalisesti ja rakenteellisesti toimivamman työympäristön. Toisena haasteena nähtiin kuntoutuksen asiantuntijoiden vähäinen käyttökokemus etäkuntoutuksesta. Etäkuntoutus on vielä melko uutta ja tämä haastaa palveluntarjoajat kehittämään henkilöstönsä ammatillista osaamista. Kehittämissuunnitelmassa tarjotaan etäkuntoutuksen suunnittelun ja kehittämisen tueksi etäkuntoutuksen käsikirjoituspohjaa. Kolmanneksi haasteeksi nousi kuntoutujien vähäinen kiinnostus etäkuntoutusta kohtaan. Kehittämissuunnitelmassa suositeltiin kuntoutujien huolellista perehdyttämistä etäkuntoutukseen sekä tarjoamalla pedagogisia ratkaisuja, kuten mielekästä oppimista.
Kuntoutuskeskus Kankaanpää on tämän työelämälähtöisen, toiminnallisen työn tilaaja, jossa tavoitteena on kehittää etäkuntoutusta Moodle-toimintaympäristössä. Kohteeksi valikoitui KIILA-kuntoutus. Opinnäytetyö on laadullinen ja toteutettu teema-haastattelemalla kuntoutuksen asiantuntijoita. Opinnäytetyö käynnistyi kartoittamalla etäkuntoutuksen nykytila ja tarjoamalla esille nouseviin haasteisiin kehittämisehdotuksia. Kartoituksessa nousi esille kolme etäkuntoutukseen liittyvää haastetta, joihin ehdotetaan tässä opinnäytetyössä kehittämisratkaisuja.
Ensimmäinen haaste liittyi etäkuntoutuksen työ- ja toimintaympäristön (Moodle) visuaaliseen ilmeeseen ja käytettävyyteen. Virtuaaliympäristöä ei koettu mielekkäänä tai mielenkiintoisena. Moodle päivitettiin uusimpaan versioon, joka mahdollisti visuaalisesti ja rakenteellisesti toimivamman työympäristön. Toisena haasteena nähtiin kuntoutuksen asiantuntijoiden vähäinen käyttökokemus etäkuntoutuksesta. Etäkuntoutus on vielä melko uutta ja tämä haastaa palveluntarjoajat kehittämään henkilöstönsä ammatillista osaamista. Kehittämissuunnitelmassa tarjotaan etäkuntoutuksen suunnittelun ja kehittämisen tueksi etäkuntoutuksen käsikirjoituspohjaa. Kolmanneksi haasteeksi nousi kuntoutujien vähäinen kiinnostus etäkuntoutusta kohtaan. Kehittämissuunnitelmassa suositeltiin kuntoutujien huolellista perehdyttämistä etäkuntoutukseen sekä tarjoamalla pedagogisia ratkaisuja, kuten mielekästä oppimista.