Brändistrategian luominen : case: Raffi Metal Works
Kulosaari, Milla-Mari (2018)
Kulosaari, Milla-Mari
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062114193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062114193
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda uudelle aloittavalle metallihuonekalujen valmistajalle Raffi Metal Worksille brändistrategia, joka ohjaa yrityksen toimintaa kohti vahvaa brändiä. Raffi valmistaa asiakkaan toiveiden mukaan suunniteltuja ja laadukkaasti valmistettuja metallisia huonekaluja.
Työn alussa määriteltiin brändi, mitä se tarkoittaa ja mitä brändin rakentamisella pyritään saavuttamaan. Tämän jälkeen kerrottiin brändin rakentamisen vaiheet ja osa-alueet. Lisäksi käytiin läpi kilpailijoiden ja kohderyhmän tutkimista ja analysointia. Ilman näiden ymmärtämistä ei pysty suunnittelemaan laadukasta brändistrategiaa.
Työ selvittää millä keinoin luodaan merkityksellistä arvoa asiakkaille ja erottaudutaan kilpailijoista. Kova kilpailu vaatii brändille vahvan identiteetin ja strategian, jolla brändiin liittyvä arvo saadaan asiakkaalle vahvaksi ja positiiviseksi mielikuvaksi. Brändi toimii yrityksen kulmakivenä ja tapana erottautua muista ennen asiakkaan ostopäätöksen syntymistä.
Teoreettinen viitekehys koostui brändin määritelmästä ja brändistrategian sisällöstä.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa luotiin Raffi Metal Worksille brändistrategia, jota apuna käyttäen päästään kohti tavoitemielikuvaa tehokkaasti ja yhtenäisesti. Brändielementeistä luotiin yritykselle brand board kiteyttämään sen tärkeät elementit.
Työn alussa määriteltiin brändi, mitä se tarkoittaa ja mitä brändin rakentamisella pyritään saavuttamaan. Tämän jälkeen kerrottiin brändin rakentamisen vaiheet ja osa-alueet. Lisäksi käytiin läpi kilpailijoiden ja kohderyhmän tutkimista ja analysointia. Ilman näiden ymmärtämistä ei pysty suunnittelemaan laadukasta brändistrategiaa.
Työ selvittää millä keinoin luodaan merkityksellistä arvoa asiakkaille ja erottaudutaan kilpailijoista. Kova kilpailu vaatii brändille vahvan identiteetin ja strategian, jolla brändiin liittyvä arvo saadaan asiakkaalle vahvaksi ja positiiviseksi mielikuvaksi. Brändi toimii yrityksen kulmakivenä ja tapana erottautua muista ennen asiakkaan ostopäätöksen syntymistä.
Teoreettinen viitekehys koostui brändin määritelmästä ja brändistrategian sisällöstä.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa luotiin Raffi Metal Worksille brändistrategia, jota apuna käyttäen päästään kohti tavoitemielikuvaa tehokkaasti ja yhtenäisesti. Brändielementeistä luotiin yritykselle brand board kiteyttämään sen tärkeät elementit.