Osa-aikaisten ja määräaikaisten työntekijöiden motivointi : case Yritys X
Annala, Soili (2018)
Annala, Soili
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062114177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062114177
Tiivistelmä
Yritys X on ravintolayhtiö, joka tuottaa ravintolapalvelut tapahtumatalossa. Yrityksessä työskentelee henkilökuntaa hyvin vaihtelevan tarpeen mukaisesti. Tämän ja viimeisten vuosien aikana tapahtuneiden esimiesmuutosten tuli ajankohtaiseksi miettiä työntekijöiden motivointiin vaikuttavia keinoja osa-aikaisuuden ja määräaikaisuuden näkökulmasta. Suurena haasteena on työntekijöiden sitouttaminen niin, että mahdollisimman monet työntekijät olisivat käytössä silloin kun työntekijöitä tarvitaan eniten.
Esimiestyön laatu, työsuhdeasiat ja työhyvinvointi vaikuttavat kaikki työilmapiirin kautta motivaatioon, ja tämä muodostaa työlle teoreettisen viitekehyksen. Työllä vastataan kysymyksiin, millaisin keinoin asiakasyrityksen työntekijöiden motivaatiota voitaisiin parantaa, millainen vaikutus asiakasyrityksen esimiestyöllä on motivaatioon, onko esimiesten vaihtuminen vaikuttanut motivaatioon, mikä motivoi asiakasyrityksen nykyisiä työntekijöitä tulemaan töihin asiakasyritykseen yhä uudelleen? Lisäksi selvitettiin, tuleeko työhyvinvoinnin tai työilmapiirin kautta esille muita selkeitä piirteitä, jotka vaikuttavat työntekijöiden motivaatioon tai sitoutumiseen asiakasyrityksessä.
Pääosin kvantitatiivinen ja osin kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin internet-kyselynä asiakasyrityksen osa-aikaisille ja määräaikaisille työntekijöille syyskuussa 2017. Tulokset ovat salaiset.
Esimiestyön laatu, työsuhdeasiat ja työhyvinvointi vaikuttavat kaikki työilmapiirin kautta motivaatioon, ja tämä muodostaa työlle teoreettisen viitekehyksen. Työllä vastataan kysymyksiin, millaisin keinoin asiakasyrityksen työntekijöiden motivaatiota voitaisiin parantaa, millainen vaikutus asiakasyrityksen esimiestyöllä on motivaatioon, onko esimiesten vaihtuminen vaikuttanut motivaatioon, mikä motivoi asiakasyrityksen nykyisiä työntekijöitä tulemaan töihin asiakasyritykseen yhä uudelleen? Lisäksi selvitettiin, tuleeko työhyvinvoinnin tai työilmapiirin kautta esille muita selkeitä piirteitä, jotka vaikuttavat työntekijöiden motivaatioon tai sitoutumiseen asiakasyrityksessä.
Pääosin kvantitatiivinen ja osin kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin internet-kyselynä asiakasyrityksen osa-aikaisille ja määräaikaisille työntekijöille syyskuussa 2017. Tulokset ovat salaiset.