"Paras päiväkotipäivä ikinä!" : Seikkailukasvatus esiopetusryhmässä
Suutari, Nina (2018)
Suutari, Nina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062114167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062114167
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka seikkailukasvatuksella voidaan vastata Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 asettamiin tavoitteisiin. Seikkailukasvatukseen on yhdistetty elementtejä Green care -toiminnasta. Lisäksi tavoitteena on tutustuttaa päiväkodin henkilökunta uuteen menetelmään, jota käyttää työssään sekä lähiympäristön hyödyntäminen oppimisympäristönä.
Opinnäytetyön seikkailut toteutettiin yhteistyössä Lepsämän päiväkodin esiopetusryhmien kanssa. Lepsämän päiväkodin henkilökunnalle oli seikkailukasvatus entuudestaan tuntematon ja he olivat kiinnostuneita uuden menetelmän oppimisesta. Lisäksi päiväkodissa oli tarve lähiympäristön laajemmalle hyödyntämiselle oppimisympäristönä.
Lepsämän päiväkodissa toteutettiin viisi erilaista seikkailua, joilla käytännössä testattiin seikkailukasvatuksen soveltuvuutta esiopetukseen ja voiko seikkailukasvatusta käyttää menetelmänä Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 tavoitteiden toteuttamiseen. Lasten osallisuus seikkailujen suunnittelussa huomioitiin selvittämällä lasten ajatuksia ja odotuksia seikkailulta unelmien seikkailu -piirustusten avulla. Ryhmien henkilökunta arvioi jokaisen seikkailun erikseen tarkoitukseen suunnitellun kyselylomakkeen avulla.
Sekä opinnäytetyön toteuttaja että esiopetusryhmien henkilökunta arvioivat, että seikkailukasvatuksella voi vastata sekä laaja-alaiseen osaamiseen että oppimisen osa-alueisiin. Seikkailukasvatukseen voi yhdistää esiopetuksen tavoitteita ja siten se soveltuu menetelmänä esiopetukseen. Huomionarvoista kuitenkin on, että tulos on seikkailuihin osallistuneiden subjektiivinen kokemus ja otanta on pieni. Tulos ei ole yleistettävissä.
Opinnäytetyön seikkailut toteutettiin yhteistyössä Lepsämän päiväkodin esiopetusryhmien kanssa. Lepsämän päiväkodin henkilökunnalle oli seikkailukasvatus entuudestaan tuntematon ja he olivat kiinnostuneita uuden menetelmän oppimisesta. Lisäksi päiväkodissa oli tarve lähiympäristön laajemmalle hyödyntämiselle oppimisympäristönä.
Lepsämän päiväkodissa toteutettiin viisi erilaista seikkailua, joilla käytännössä testattiin seikkailukasvatuksen soveltuvuutta esiopetukseen ja voiko seikkailukasvatusta käyttää menetelmänä Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 tavoitteiden toteuttamiseen. Lasten osallisuus seikkailujen suunnittelussa huomioitiin selvittämällä lasten ajatuksia ja odotuksia seikkailulta unelmien seikkailu -piirustusten avulla. Ryhmien henkilökunta arvioi jokaisen seikkailun erikseen tarkoitukseen suunnitellun kyselylomakkeen avulla.
Sekä opinnäytetyön toteuttaja että esiopetusryhmien henkilökunta arvioivat, että seikkailukasvatuksella voi vastata sekä laaja-alaiseen osaamiseen että oppimisen osa-alueisiin. Seikkailukasvatukseen voi yhdistää esiopetuksen tavoitteita ja siten se soveltuu menetelmänä esiopetukseen. Huomionarvoista kuitenkin on, että tulos on seikkailuihin osallistuneiden subjektiivinen kokemus ja otanta on pieni. Tulos ei ole yleistettävissä.