Pikkusiilien satumatka
Keski-Honkola, Anne (2018)
Keski-Honkola, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062014142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062014142
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sadutusta ja siihen virittäviä taidetyöpajoja. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö ja kohderyhmänä erään helsinkiläisen päiväkodin pienryhmä. Ryhmän jäsenet koostuivat kuudesta 4-vuotiaasta lapsesta.
Kokoonnuimme yhteensä neljä kertaa ja jokainen kerta kesti noin 45-60 minuuttia. Toiminnallinen osuus on toteutettu syksyllä 2015. Tavoitteena oli toteuttaa neljä sadutuskertaa ja sen kautta päästä havainnoimaan kuinka 4-vuotiaat osallistuvat sadutukseen. Tavoitteena oli saduttaa lapsia yhteisöllisesti sekä lisätä tietoisuutta sadutuksesta ja sen mahdollisuuksista saada lasten oma ääni kuuluville. Taidepajojen vuorovaikutustilanteissa tavoitteena oli lisätä lasten myönteisyyttä taiteiden tekemistä kohtaan sekä motivoida lapsia kokeilemaan luovia toimintoja. Ryhmän lapsille taidetyöskentely ja sadutus olivat vieraita. Tavoitteena oli, että lapset hyötyisivät luovista toiminnoista ja toiminta toisi esiin lapsissa ilon sekä onnistumisen tunteita. Yksi tavoite oli myös tuoda päiväkotiin sadutuksen myötä uusi tapa kuunnella lapsia ja saada heidän mielipiteensä sekä maailmankuvansa näkyviin.
Menetelminä opinnäytetyössä sadutuksen lisäksi on käytetty taidetyöskentelyä, jonka keskiössä olivat maalaus, piirtäminen, askartelu, tutkiminen, pohdinta, tunteiden tunnistaminen ja satujen kuuntelu. Arvioinnissa on käytetty päiväkirjaa, joka koostuu havainnoista toiminnan aikana. Tekeminen oli lapsille mieluisaa ja he olivat joka kerta mielellään mukana työpajoissa. Heiltä saatu suullinen palaute oli positiivista. Saavutin itselleni asettamani tavoitteet ja koen oppineeni sekä kehittyneeni taidetyöskentelystä lasten parissa.
Kokoonnuimme yhteensä neljä kertaa ja jokainen kerta kesti noin 45-60 minuuttia. Toiminnallinen osuus on toteutettu syksyllä 2015. Tavoitteena oli toteuttaa neljä sadutuskertaa ja sen kautta päästä havainnoimaan kuinka 4-vuotiaat osallistuvat sadutukseen. Tavoitteena oli saduttaa lapsia yhteisöllisesti sekä lisätä tietoisuutta sadutuksesta ja sen mahdollisuuksista saada lasten oma ääni kuuluville. Taidepajojen vuorovaikutustilanteissa tavoitteena oli lisätä lasten myönteisyyttä taiteiden tekemistä kohtaan sekä motivoida lapsia kokeilemaan luovia toimintoja. Ryhmän lapsille taidetyöskentely ja sadutus olivat vieraita. Tavoitteena oli, että lapset hyötyisivät luovista toiminnoista ja toiminta toisi esiin lapsissa ilon sekä onnistumisen tunteita. Yksi tavoite oli myös tuoda päiväkotiin sadutuksen myötä uusi tapa kuunnella lapsia ja saada heidän mielipiteensä sekä maailmankuvansa näkyviin.
Menetelminä opinnäytetyössä sadutuksen lisäksi on käytetty taidetyöskentelyä, jonka keskiössä olivat maalaus, piirtäminen, askartelu, tutkiminen, pohdinta, tunteiden tunnistaminen ja satujen kuuntelu. Arvioinnissa on käytetty päiväkirjaa, joka koostuu havainnoista toiminnan aikana. Tekeminen oli lapsille mieluisaa ja he olivat joka kerta mielellään mukana työpajoissa. Heiltä saatu suullinen palaute oli positiivista. Saavutin itselleni asettamani tavoitteet ja koen oppineeni sekä kehittyneeni taidetyöskentelystä lasten parissa.