Att skriva om patriarkatet
Pakaslahti, Sara (2018)
Pakaslahti, Sara
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061914110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061914110
Tiivistelmä
”Patriarkaatista kirjoittaminen” on taiteellinen tutkimus jossa olen käsikirjoittaessani inspiroitunut feministisestä teoriasta ja myös processissani pitänyt dialogia sen kanssa. Olen myös ottanut vaikutteita modernista feministisen elokuvan analyysita.
Tutkimuksessani keskustelen niistä elementeistä jotka ovat feministisiä valmiissa käsikirjoituksessa. Käsikirjoituksen tarkoitus on nuoren nais-identiteetin tutkiminen ja kokeellisesti sen uudellenluominen, naisen näkökulmasta, elokuvan kontekstissa.
Kirjoitan käsikirjoituksen, Badrumshistorier, joka toimii feministisenä labortoriona Kaksi naista oleskelevat, jokapäiväisessä ympäristössä, omassa kylpyhuoneessaan, jossa he tutkivat itseään, toisiaan ja suhtautumistaan yhteiskuntaan.
Tärkein teoria jota käytän on Mulveyn artikkeli, ”Visual pleasures of narrative cinema” (1975) ja Sutherland & Felteyn artikkeli ”Here’s to looking at her, an intersectional analysis of women, power and feminism in film” (2016).
Tutkimuksen tulos on että naisen oleminen ja representaatio, ilman binääriä suhdetta mieheen on tärkeää feministisessä elokuvassa. On tärkeää myös tiedostaa yhteiskunnan ”Male gaze” ja miettiä sitä monelta kannalta kirjoittaessa. Hahmojen kuuluu olla pyöreitä ja omata ristiriitaisia ominaisuuksia. Heidän pitää myös omistaa oma nautintonsa ja halunsa.
Tutkimuksessani keskustelen niistä elementeistä jotka ovat feministisiä valmiissa käsikirjoituksessa. Käsikirjoituksen tarkoitus on nuoren nais-identiteetin tutkiminen ja kokeellisesti sen uudellenluominen, naisen näkökulmasta, elokuvan kontekstissa.
Kirjoitan käsikirjoituksen, Badrumshistorier, joka toimii feministisenä labortoriona Kaksi naista oleskelevat, jokapäiväisessä ympäristössä, omassa kylpyhuoneessaan, jossa he tutkivat itseään, toisiaan ja suhtautumistaan yhteiskuntaan.
Tärkein teoria jota käytän on Mulveyn artikkeli, ”Visual pleasures of narrative cinema” (1975) ja Sutherland & Felteyn artikkeli ”Here’s to looking at her, an intersectional analysis of women, power and feminism in film” (2016).
Tutkimuksen tulos on että naisen oleminen ja representaatio, ilman binääriä suhdetta mieheen on tärkeää feministisessä elokuvassa. On tärkeää myös tiedostaa yhteiskunnan ”Male gaze” ja miettiä sitä monelta kannalta kirjoittaessa. Hahmojen kuuluu olla pyöreitä ja omata ristiriitaisia ominaisuuksia. Heidän pitää myös omistaa oma nautintonsa ja halunsa.