A) Keväisiä kontrasteja -opinnäytekonsertti B) Hei me soitetaan! : pikkuoppilaan musiikillisen kehityksen tukeminen sellonsoiton alkeisopetuksessa
Yrjä, Aki (2018)
Yrjä, Aki
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061914100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061914100
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kaksiosainen sisältäen taiteellisen ja kirjallisen osion, joista kirjallisella osiolla on suurempi painoarvo. Taiteellinen osio koostuu opinnäytekonsertista ”Keväisiä kontrasteja”, joka järjestettiin Betel-kirkossa Turussa 11.5.2018.
Kirjallisessa osiossa tarkastellaan pienen sello-oppilaan musiikillisen kehityksen tukemiseen liittyviä tekijöitä sellonsoiton alkeisopetuksen kannalta painottuen lapsen ja aikuisen väliseen vuorovaikutukseen ja kohtaamiseen.
Opinnäytetyön alussa tarkastellaan lapsen ominaispiirteitä oppijana. Toisessa luvussa tarkastellaan käytännönläheisesti ensimmäisten soittotuntien keskeisimpiä elementtejä, lapsen motivaatioon vaikuttavia tekijöitä ja vanhempien roolia soittoharrastuksen alkutaipaleella.
Opinnäytetyön kolmannessa luvussa käsitellään oppilaan ja opettajan välistä vuorovaikutusta ja lapsen yksilöllistä kohtaamista sosiokonstruktivistisen oppimiskäsityksen kautta, sekä sitä, mitä muita rooleja opettajalta vaaditaan instrumenttiopettajan lisäksi.
Lopuksi tarkastellaan oppimista osallistumisena ja miten opettaja voi vahvistaa lapsen osallisuutta soitonopetuksessa, sekä sitä, miten tämä vaikuttaa oppimiselle suotuisan ilmapiirin luomiseen ja oppilaan kehityksen tukemiseen.
Kirjallisessa osiossa tarkastellaan pienen sello-oppilaan musiikillisen kehityksen tukemiseen liittyviä tekijöitä sellonsoiton alkeisopetuksen kannalta painottuen lapsen ja aikuisen väliseen vuorovaikutukseen ja kohtaamiseen.
Opinnäytetyön alussa tarkastellaan lapsen ominaispiirteitä oppijana. Toisessa luvussa tarkastellaan käytännönläheisesti ensimmäisten soittotuntien keskeisimpiä elementtejä, lapsen motivaatioon vaikuttavia tekijöitä ja vanhempien roolia soittoharrastuksen alkutaipaleella.
Opinnäytetyön kolmannessa luvussa käsitellään oppilaan ja opettajan välistä vuorovaikutusta ja lapsen yksilöllistä kohtaamista sosiokonstruktivistisen oppimiskäsityksen kautta, sekä sitä, mitä muita rooleja opettajalta vaaditaan instrumenttiopettajan lisäksi.
Lopuksi tarkastellaan oppimista osallistumisena ja miten opettaja voi vahvistaa lapsen osallisuutta soitonopetuksessa, sekä sitä, miten tämä vaikuttaa oppimiselle suotuisan ilmapiirin luomiseen ja oppilaan kehityksen tukemiseen.