VOIMAA LUONNOSTA – Oppimistehtävän laatiminen sairaanhoitajakoulutukseen
Matiskainen, Ada; Pehkonen, Jenna-Jasmin; Miettinen, Herkko (2018)
Matiskainen, Ada
Pehkonen, Jenna-Jasmin
Miettinen, Herkko
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061914099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061914099
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa osallistava oppimistehtävä luontovoimasta Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille, osaksi terveyden edistämisen opintojaksoa tuotekehitysprosessin avulla. Opinnäytetyön tavoitteena on käsitellä luontovoimaa ja tuoda sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoisuuteen luontovoiman terveyttä edistävien menetelmien ja vaikutusten merkitys.
Tuotekehitysprosessin kehitystarvetta lähdettiin tunnistamaan Green Care -toiminnan kautta. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu osoitti mielenkiintoa tarjoamallemme tuotteelle. Luonnosteluvaiheessa oli tärkeää määritellä tuotteelle muoto ja rajata sisältö. Tuotteen kehittely alkoi teoreettisen viitekehyksen kokoamisella. Keskeinen sisältö käsitteli luontovoiman hyvinvointivaikutuksia ja oppimisen käsitteitä. Tuotteen kehittelyvaiheessa tuotteen laatua parannettiin toteuttamalla kysely Xamkin yhteisöpedagogiopiskelijoilla; heillä on kokemusta osallistavista opetusmenetelmistä. Toisena tärkeänä kehitysvaiheena toimi terveyden edistämisen opintojakson ohjaajien teemahaastattelu. Haastattelun materiaali käytettiin alustavan oppimistehtävän valmistamiseen. Oppimistehtävän toteutusaiheeksi nousi ulkona tapahtuva toiminnallinen tehtävä, joka sisältäisi useampia luontovoimaan liittyviä rasteja. Ohjaajien hyväksymä oppimistehtävä testattiin luontoympäristössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun, Savonniemen kampuksen sairaanhoitajaopiskelijoilla.
Saatu palaute käytettiin jatkokehittämisideoita sekä aihioita varten.
Opinnäytetyöprosessin aikana kerätty tieto analysoitiin ja käytettiin opinnäytetyön arvioinnissa. Opinnäytetyössä yhdistyy laajalti tutkittua, takavuosikymmenien teoriatietoa sekä tuoreita näkemyksiä. Palautteissa luontoympäristö todettiin opiskelijaryhmässä miellyttäväksi, neutraaliksi ja ajatuksia herättäväksi ympäristöksi. Tuotteen merkityksellisyyttä lisäsi opiskelijoiden osoittama mielenkiinto tehtävää ja käsiteltävää aihetta kohtaan.
Tuotekehitysprosessin kehitystarvetta lähdettiin tunnistamaan Green Care -toiminnan kautta. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu osoitti mielenkiintoa tarjoamallemme tuotteelle. Luonnosteluvaiheessa oli tärkeää määritellä tuotteelle muoto ja rajata sisältö. Tuotteen kehittely alkoi teoreettisen viitekehyksen kokoamisella. Keskeinen sisältö käsitteli luontovoiman hyvinvointivaikutuksia ja oppimisen käsitteitä. Tuotteen kehittelyvaiheessa tuotteen laatua parannettiin toteuttamalla kysely Xamkin yhteisöpedagogiopiskelijoilla; heillä on kokemusta osallistavista opetusmenetelmistä. Toisena tärkeänä kehitysvaiheena toimi terveyden edistämisen opintojakson ohjaajien teemahaastattelu. Haastattelun materiaali käytettiin alustavan oppimistehtävän valmistamiseen. Oppimistehtävän toteutusaiheeksi nousi ulkona tapahtuva toiminnallinen tehtävä, joka sisältäisi useampia luontovoimaan liittyviä rasteja. Ohjaajien hyväksymä oppimistehtävä testattiin luontoympäristössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun, Savonniemen kampuksen sairaanhoitajaopiskelijoilla.
Saatu palaute käytettiin jatkokehittämisideoita sekä aihioita varten.
Opinnäytetyöprosessin aikana kerätty tieto analysoitiin ja käytettiin opinnäytetyön arvioinnissa. Opinnäytetyössä yhdistyy laajalti tutkittua, takavuosikymmenien teoriatietoa sekä tuoreita näkemyksiä. Palautteissa luontoympäristö todettiin opiskelijaryhmässä miellyttäväksi, neutraaliksi ja ajatuksia herättäväksi ympäristöksi. Tuotteen merkityksellisyyttä lisäsi opiskelijoiden osoittama mielenkiinto tehtävää ja käsiteltävää aihetta kohtaan.