Somenäkyvyyden kehittäminen : case: Airo Gelato
Johansson, Elina (2018)
Johansson, Elina
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061914093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061914093
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on monipuolinen ja edullinen kontaktikanava asiakkaisiin. Sen vahvuuksia ovat lisäksi mitattavuus ja kohdennettavuus. Tässä opinnäytetyössä käsitellään toimeksiantajayritykselle merkittäviä sosiaalisen median kanavia, Facebookia ja Instagramia. Yritys on melko uusi, ja resurssit näin ollen rajalliset, joten sosiaalisen median kehitys oli luonnollinen valinta näkyvyyden kehittämiseen edullisuutensa takia. Opinnäytetyön päätavoitteena on auttaa toimeksiantajaa lisäämään yrityksen näkyvyyttä ja näin ollen saada lisää asiakkaita yritykselle.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Varsinais-Suomessa, Kauppakeskus Myllyssä sijaitsevalle Airo Gelato -nimiselle jäätelökahvilalle. Airo Gelato on vuonna 2015 perustettu italialaistyylistä gelatoa paikan päällä toimipisteessään valmistava yritys. Toimeksiantajat kokivat haasteeksi löydettävyyden: asiakkaat löytävät paremmin Myllyn vanhan puolen kuin uuden puolen liikkeisiin, jossa Airo Gelatokin sijaitsee.
Kokonaisuus rakentui sosiaalista mediaa käsittelevän kirjallisuuden sekä havainnoinnin ja haastattelujen ympärille. Aihetta tukevia internetlähteitä on käytetty myös runsaasti, koska sosiaalista mediaa käsittelevä kirjallisuus vanhentuu nopeasti.
Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi ideoita toiminnan kehittämiseen muuan muassa tuotekehityksen ja toiminnan laajentumisen kautta. Toimeksiantajalle pidetyn sosiaalisen median koulutuksen, sisältösuunnitelmakalenteripohjan ja sisältöehdotelmien ansiosta toimeksiantajalle saatiin lähtötilannetta paremmat edellytykset kasvattaa sosiaalisen median näkyvyyden avulla asiakaskuntaansa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Varsinais-Suomessa, Kauppakeskus Myllyssä sijaitsevalle Airo Gelato -nimiselle jäätelökahvilalle. Airo Gelato on vuonna 2015 perustettu italialaistyylistä gelatoa paikan päällä toimipisteessään valmistava yritys. Toimeksiantajat kokivat haasteeksi löydettävyyden: asiakkaat löytävät paremmin Myllyn vanhan puolen kuin uuden puolen liikkeisiin, jossa Airo Gelatokin sijaitsee.
Kokonaisuus rakentui sosiaalista mediaa käsittelevän kirjallisuuden sekä havainnoinnin ja haastattelujen ympärille. Aihetta tukevia internetlähteitä on käytetty myös runsaasti, koska sosiaalista mediaa käsittelevä kirjallisuus vanhentuu nopeasti.
Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi ideoita toiminnan kehittämiseen muuan muassa tuotekehityksen ja toiminnan laajentumisen kautta. Toimeksiantajalle pidetyn sosiaalisen median koulutuksen, sisältösuunnitelmakalenteripohjan ja sisältöehdotelmien ansiosta toimeksiantajalle saatiin lähtötilannetta paremmat edellytykset kasvattaa sosiaalisen median näkyvyyden avulla asiakaskuntaansa.