Sisustusliikkeen asiakasprofilointi ja verkkokaupan tarvekartoitus
Kangaslahti, Kalle (2018)
Kangaslahti, Kalle
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061814064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061814064
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantoyritykselle asiakasprofiilit ja toteuttaa asiakkaille kysely, jossa selvitetään tarvetta tulevalle verkkokaupalle. Verkkokaupan tarpeen selvittämiseksi tärkeimpänä asiana tutkittiin kyselyn vastauksia, ja verrattiin niitä ennen kyselyä tehtyihin asiakasprofiileihin. Digitalisaatio on tuonut sisustusalalle uusia mahdollisuuksia asiakkaiden tavoittamiseen ja tuotteiden myyntiin. Tämän näkökulman pohjalta, opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millainen tarve verkkokaupalle olisi ja miten siitä saataisiin mahdollisimman asiakaslähtöinen. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Sisustusliike X:lle.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, asiakasprofiilien määrityksestä ja kyselyosuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään asiakkaiden palvelemista verkossa ja asiakkaiden muuttunutta ensimmäistä tiedon hakua yrityksestä. Lisäksi esitellään segmentointia ja asiakasprofiileita yleisesti ja määritellään kolme asiakasprofiilia yrityksen henkilökunnan haastattelun ja asiakashistorian tarkastelun avulla. Työn kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusosuus rakentui Sisustuliike X:n asiakasprofiilin asiakkaille suoritetun kyselyn avulla.
Työn tavoitteet saavutettiin. Kyselyn avulla saatiin arvokasta tietoa asiakkaiden ostokäyttäytymisestä verkossa. Vastauksissa käy ilmi, että asiakkaat päivittävät kodin sisustustaan suhteellisen usein ja tekevät ostoksia niin kivijalkaliikkeistä kuin verkkokaupoistakin. Verkkokauppa olisi oiva lisä kivijalkaliikkeelle ja sen avulla pystyttäisiin tavoittamaan uusia asiakkaita ympäri Suomea.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää yrityksen markkinoinnissa ja tulevan verkkokaupan perustamisen tukena. Asiakasprofiileita yritys pystyy hyödyntämään liikkeeseen saapuvan asiakkaan palvelemisessa ja oikeiden tarpeiden löytämisessä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, asiakasprofiilien määrityksestä ja kyselyosuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään asiakkaiden palvelemista verkossa ja asiakkaiden muuttunutta ensimmäistä tiedon hakua yrityksestä. Lisäksi esitellään segmentointia ja asiakasprofiileita yleisesti ja määritellään kolme asiakasprofiilia yrityksen henkilökunnan haastattelun ja asiakashistorian tarkastelun avulla. Työn kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusosuus rakentui Sisustuliike X:n asiakasprofiilin asiakkaille suoritetun kyselyn avulla.
Työn tavoitteet saavutettiin. Kyselyn avulla saatiin arvokasta tietoa asiakkaiden ostokäyttäytymisestä verkossa. Vastauksissa käy ilmi, että asiakkaat päivittävät kodin sisustustaan suhteellisen usein ja tekevät ostoksia niin kivijalkaliikkeistä kuin verkkokaupoistakin. Verkkokauppa olisi oiva lisä kivijalkaliikkeelle ja sen avulla pystyttäisiin tavoittamaan uusia asiakkaita ympäri Suomea.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää yrityksen markkinoinnissa ja tulevan verkkokaupan perustamisen tukena. Asiakasprofiileita yritys pystyy hyödyntämään liikkeeseen saapuvan asiakkaan palvelemisessa ja oikeiden tarpeiden löytämisessä.