Perehdytysopas päiväkotiin
Vikman, Johanna (2016)
Vikman, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061814054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061814054
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni tarkoituksena oli toteuttaa perehdytyskansio englanninkieliseen päiväkotiin. Kehittämistehtäväni aihe oli työelämälähtöinen ja se vastasi olemassa olevaan tarpeeseen. Aloittaessani kehittämistyötäni päiväkoti oli ollut toiminnassa vasta vuoden. Monet käytännöt olivat vasta muodostumassa ja uusille työntekijöille tai opiskelijoille ei ollut kattavaa perehdytysmateriaalia.
Perehdyttämiseksi kutsutaan kaikkia niitä toimia, joilla uusi työntekijä saadaan mahdollisimman nopeasti osaksi organisaatiota. Uuden työntekijän on opittava tuntemaan niin organisaatio jossa työskentelee, niin myös työyhteisö, sidosryhmät ja hänen pitää oppia uudet työtehtävänsä. Tavoitteena on saada työntekijä tuntemaan itsensä tervetulleeksi, osaksi organisaatiota ja työyhteisöä sekä saada hänet kiinni tehokkaaseen työntekoon.
Perehdytyskansion sisältöön vaikutti lukemani teoria perehdytyksestä, muihin perehdytyskansioihin tutustuminen sekä keskustelut päiväkodin tarpeista kehitystyöni ohjaajan kanssa sekä päiväkodin henkilökunnan kanssa. Perehdytyskansioon päätyivät selkeästi esitettynä tärkeimmät työnaloitukseen liittyvät tiedot sekä luomani perehdytyssuunnitelma uudelle työntekijälle.
Opinnäytetyöraportti sisältää perehdytykseen liittyvää teoriaa sekä opinnäytetyöprosessin kuvauksen pohdintoineen. Lisäksi liitteenä on etusivu ja sisällysluettelo luomastani perehdytyskansiosta. Kuvailen perehdytyskansion ja -suunnitelman sisällön omassa kappaleessaan.
Perehdyttämiseksi kutsutaan kaikkia niitä toimia, joilla uusi työntekijä saadaan mahdollisimman nopeasti osaksi organisaatiota. Uuden työntekijän on opittava tuntemaan niin organisaatio jossa työskentelee, niin myös työyhteisö, sidosryhmät ja hänen pitää oppia uudet työtehtävänsä. Tavoitteena on saada työntekijä tuntemaan itsensä tervetulleeksi, osaksi organisaatiota ja työyhteisöä sekä saada hänet kiinni tehokkaaseen työntekoon.
Perehdytyskansion sisältöön vaikutti lukemani teoria perehdytyksestä, muihin perehdytyskansioihin tutustuminen sekä keskustelut päiväkodin tarpeista kehitystyöni ohjaajan kanssa sekä päiväkodin henkilökunnan kanssa. Perehdytyskansioon päätyivät selkeästi esitettynä tärkeimmät työnaloitukseen liittyvät tiedot sekä luomani perehdytyssuunnitelma uudelle työntekijälle.
Opinnäytetyöraportti sisältää perehdytykseen liittyvää teoriaa sekä opinnäytetyöprosessin kuvauksen pohdintoineen. Lisäksi liitteenä on etusivu ja sisällysluettelo luomastani perehdytyskansiosta. Kuvailen perehdytyskansion ja -suunnitelman sisällön omassa kappaleessaan.