"Sai tehdä, osallistua ja koskea..." : Tavoitteellinen museopedagogiikka varhaiskasvatuksen menetelmänä
Potanina, Ekaterina (2018)
Potanina, Ekaterina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061814040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061814040
Tiivistelmä
Halusin selvittää, miten museopedagogiikka voi tukea kulttuurikasvatusta päiväkodissa. Yhteistyötahojani olivat Tampereen Lintulammen päiväkoti ja Museokeskus Vapriikki. Niiden kanssa laadittiin yhteinen projekti, johon osallistuivat 5-vuotiaat päiväkotilapset. Lapsille toteutettiin viisi toiminnallista museopedagogista tuokiota, joista kolme järjestettiin Tampereen Museokeskus Vapriikissa. Tavoitteena oli tutkia, miten museopedagogisin keinoin voidaan vahvistaa lasten kulttuurikasvatusta. Halusin päästä perille siitä, kuinka museopedagogiikka pystyy vastaamaan varhaiskasvatuksen haasteisiin.
Opinnäytetyö on ladullinen tutkimus, jonka toteutin toiminnallisten menetelmien avulla. Opinnäytetyön teoreettinen osa käsittelee kulttuurikasvatusta varhaiskasvatuksessa sekä museopedagogiikan osuutta siinä. Selvitin myös museopedagogiikan mahdollisuuksia lasten indentiteetin kehittämisessä. Tutkimuksen analysointimateriaali koostuu havainnoista, jotka on tehty toimintatuokioiden aikana sekä päiväkodin henkilökunnan ja museotyöntekijöiden haastatteluista. Toimintatuokioiden kautta pyrin saamaan sekä lapset että päiväkotihenkilökunnan kiinnostumaan museosta sekä sen näyttelyistä. En pyrkinyt niinkään siihen, että lapset omaksuisivat runsaasti uutta tietoa vaan siihen, että heissä viriäisi halu tutustua museoelämään. Kysymyksessä oli siis eräänlainen lasten kulttuurikylpy.
Museopedagogiikka osoittautui tutkimuksen aikana hyvin toimivaksi varhaiskasvatuksen menetelmäksi. Tutkimus näytti, kuinka valtavia oppimis- ja kasvatusmahdollisuuksia piilee museon oppimisympäristössä. Tutkimuksen myönteisenä tuloksena oli se, että museokäynnit mahdollistivat kulttuurikasvatuksen näkemisen oppimisen osa-alueena entistä tarkemmin ja laajemmin. Tutkimus osoitti myös, kuinka museopedagogiikka laajentaa kulttuurikasvatuksen toteutumismahdollisuuksia.
Opinnäytetyö on ladullinen tutkimus, jonka toteutin toiminnallisten menetelmien avulla. Opinnäytetyön teoreettinen osa käsittelee kulttuurikasvatusta varhaiskasvatuksessa sekä museopedagogiikan osuutta siinä. Selvitin myös museopedagogiikan mahdollisuuksia lasten indentiteetin kehittämisessä. Tutkimuksen analysointimateriaali koostuu havainnoista, jotka on tehty toimintatuokioiden aikana sekä päiväkodin henkilökunnan ja museotyöntekijöiden haastatteluista. Toimintatuokioiden kautta pyrin saamaan sekä lapset että päiväkotihenkilökunnan kiinnostumaan museosta sekä sen näyttelyistä. En pyrkinyt niinkään siihen, että lapset omaksuisivat runsaasti uutta tietoa vaan siihen, että heissä viriäisi halu tutustua museoelämään. Kysymyksessä oli siis eräänlainen lasten kulttuurikylpy.
Museopedagogiikka osoittautui tutkimuksen aikana hyvin toimivaksi varhaiskasvatuksen menetelmäksi. Tutkimus näytti, kuinka valtavia oppimis- ja kasvatusmahdollisuuksia piilee museon oppimisympäristössä. Tutkimuksen myönteisenä tuloksena oli se, että museokäynnit mahdollistivat kulttuurikasvatuksen näkemisen oppimisen osa-alueena entistä tarkemmin ja laajemmin. Tutkimus osoitti myös, kuinka museopedagogiikka laajentaa kulttuurikasvatuksen toteutumismahdollisuuksia.